דרום הר חברון, פעילות עם ילדים פלסטיניים, יום ג' 21.9.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
יעלה ר., מירה ב. (מדווחת), מוחמד (נהג ומתרגם)
Sep-21-2010
|
Morning

כביש 317
כל המאחזים הלא-חוקיים (כאילו שהשאר חוקיים) צופים עלינו מראשי הגבעות. לכולם כביש גישה סלול, קווי מיםinfo-icon וחשמל, ומספר האמרים מגינים. לחלקם גם שלט הכוונה מהכביש. כל הכפרים הפלסטיניים – ללא שילוט. לסוסיא הפלסטינית – צריך לנחש איך נכנסים.
ההפניה לאביגיל – מאחז לא חוקי – עדיין על הסלע שבתחילת הכביש. לאחרונה למדנו ממכתבה של לאה ש. שמתנחלי אביגיל מפרסמים מעיין סמוך שהשתלטו עליו כאתר תיירות וטבילה. צריך לציין שאביגיל צמודה לישוב המערות (בחלקו) טיאווני, שמצדו האחר חוות מעון (גם היא לא חוקית), ואין לו מים זורמים. בעבר המתנחלים זיהמו לא פעם את בורות המים של טיאווני.
גן הילדים בחאשם-אל-דרג'
אספנו את  עיד מאום-אל-חיר ונסענו לחאשם-אל-דרג'. הביקור בגן תואם מראש עם הגננת הודא (בעזרתו של עיד). הפעלת הגן החלה השבוע, לאחר חודש הרמאדן וחופשת הקיץ. בגן כ-35 ילדים, נראים בני 3- 4. כשבאנו, הילדים ישבו בעיגול. נכחה גם אחת האמהות ובחורה נוספת.
שוב שוחחנו על הצרכים:
חצר: ארגז החול – צריך להביא חול. בגלל הרוחות החול מתפזר. מתקני משחקים- צריך לבטן מחדש את המתקנים הקיימים ולתקנם. יעלה, בעלת ניסיון בעבודה עם הבדואים, התעקשה שעל תושבי הכפר להתארגן לבצוע המלאכה. אנחנו רק נספק את החול והחומר להכנת הבטון. עיד ידבר עם המוכתר. אנחנו נעקוב ונראה מה קורה.
סיוע בהפעלת הגן: קשה להפעיל 35 ילדים ללא עזרה. צריך לארגן את הגן עם פינות משחק:– פינת מטבח, פינות פעילות לעידוד קריאה/כתיבה, צבעים שיגרו את הילדים. חשוב עכשיו למצוא הנחיה מקצועית גם לסידור הגן וגם בליווי מבחינת התכנים. נראה שהודא די מבודדת. 
פנים הגן: דרוש ארון סגור לאכסון. אולי מדפים – כי צריך לנצל את הקירות, מאחר ושטח הגן מוגבל. אולי שטיח לרצפת הבטון. אולי כדאי לארגן יום "ארגון הגן" שבו יוקמו פינות משחק, יתלו מדפים. יתלה לוח על הקיר, שיאפשר תלית ציורים, פלקטים, וכו'.
אולי תוך מספר חודשים יגיע גם חשמל...

בדרך חזרה העפנו מבט בגן ילדים שהולך ומוקם באום-אל-חיר. המבנה שיך כנראה למוכתר של חאשם-אל-דראג'. 'קבוצת הכפרים' השיגה מימון לשיפוץ. המבנה גדול בהרבה מהמבנה בחאשם-אל-דראג'. הגן עדין לא פועל. בקצור, יש לנו כר נרחב לפעולה!