זעתרה (צומת תפוח), חמרה (בקעות), מעלה אפרים, יום ג' 15.10.13, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email

זה היום הראשון לחג הקורבן. רוב הכבישים היו ריקים  כי הפלסטינים אינם יוצאים היום לעבודה.

דווקא ביום חג קדוש זה חיילת מתאמנת בבדיקת רכבים עם כלב גישוש, חיה הנחשבת טמאה במסורת הפלסטינית.

הכפר חאלד מכחול  עומד בשיממונו מאז הרס הצבא את כל המבנים לפני חודש.

 

מחסום  זעתרה  9.10
בכיכר- טנדר צבאי ולידו 3 חיילות וכלב מתכוננים, כנראה, לבדיקות רכבים פלסטינים.
על הכביש ממזרח לכיכר מעוכבת מכונית פלסטינית וארבעה צעירים לידה. מסתבר שקודם עבר שם חבר שלהם (כולם מכפר קוסרא) והחזיר את אמו מבית החולים בשכם לאחר לידה. החיילים עצרו אותו , לקחו לו את ת"ז וציוו עליו להיכנס לכיכר (כנראה לשם בדיקה ע"י הכלב). הוא חשש למצבה של אמו לנוכח העיכוב ונסע הביתה והתעודה נשארה בידי החיילים. הבחור צלצל לחבריו וביקש מהם שיסעו למחסום לשחרר את התעודה שלו  (בלעדיה פלסטיני לא יכול לנוע לשום מקום). החיילים עצרו את החברים כבני ערובה עד שהבחור יחזור למחסום,

9.20- מכונית פלסטינית נכנסת לכיכר (החייל העומד על הכביש הפנה אותה). ארבעת הנוסעים נשלחים לעמוד בגבם למכונית, במרחק כ-10 מ' ממנה, בעוד אחד החיילים שומר עליה. זהו הנוהל לבדיקה ע"י הכלב. חיילת אחת מכוונת את הכלב והשתיים האחרות (אחת מהן קצינה) נותנות לה הוראות. מסתבר שזה אימון לחיילת. כעבור 15 דקות שוחררה המכונית.

בצומת לכיוון ירושלים חיילת עם כלב יושבת ולידה עוד חייל.

מחסום מעלה אפרים - 9.50
בדרך כלל בשעה זו אין בדיקות, היום,  יש חיילים. כשחזרנו המחסום היה ריק.

מחסום חמרה -בדיקת המכוניות המגיעות ממערב לכיוון הבקעה אורכות כ-3 דקות , כולל פתיחת תא מטען. הנוסעים מערבה (לגדה) לכיוון שטח אי, כמעט לא נבדקות.

חאלד מכחול –הכפר שנהרס לפני חודש עדיין עומד בשיממונו. מתחת לעץ הנותן מעט צל  פגשנו שני רועים. המשפחות אינן יכולות להישאר ללא מחסה ונשארו רק הרועים כדי לטפל בעדרי הצאן , הפרנסה היחידה של תושבי הכפר. הרועים מאוד מודאגים שמא ירד גשם ולצאן אין מחסה. הם פוחדים לבנות מחסה לצאן כי אדם בשם אלי הגיע מטעם הצבא וצילם את המצב בכפר, ואם יימצא מבנה כנראה שייהרס שוב על ידי הצבא.
הדיון בבג"צ בעניינם נידחה ליום ראשון הקרוב. הם מצפים לישועה.

הם  סיפרו בהתלהבות על משלחת מאנשי שמאל בארץ שהגיעו ביום ששי האחרון (11.10) ובנו מחדש את הגדרות סביב מקומות איסוף הצאן (ללא מחסה מגשם). גם 2 נדנדות לילדים שאינם יכולים לחיות כאן עכשיו  ללא בית.

מחסום תיאסיר-  12.50
תנועה מעטה. נהגים סיפרו לנו שבשעה 10.00 סגרו את המחסום לחצי שעה ללא סיבה נראית לעין, ייתכן שזה קשור לכתבה של גדעון לוי ביום ששי 18.10 ב"הארץ" על אימונים צבאיים ופינוי שני כפרים באזור טובאס בחג הקורבן לצורך אותם אימונים, וכן סגירת מחסום תיאסיר לכמה שעות.  לנו סיפרו אנשים על אימוני ירי בתותחי טנקים מאזור תיאסיר.