סיור באום אל חיר, חאשם אל דארג', דרום הר חברון, פעילות עם ילדים פלסטיניים 17.2.2011

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
ג'ודי א., מירה ב. (מדווחות), אהוד ק., מוחמד (נהג ומתרגם)
Feb-17-2011
|
Morning

 

12:00 – 8:00
nחסום מיתר: ריק.

הכפר הבדואי אום-אל-חיר: השארנו צעצועים שנתרמו על ידי חברות מחסוםwatch  אצל החאג'. חאמד ק. מחברון ומקבוצת הכפרים יאסוף את הצעצועים וידאג למיונם ופיזורם. אספנו את אהוד מקבוצת הכפרים והמשכנו לחאשם-אל-דרג' (האף-של-המדרגה).

גן הילדים בכפר חאשם-אל-דרג' 
הודא שמחה מאוד לקראתנו. בגן היו מעט ילדים. בגלל מזג האוויר הילדים שגרים רחוק אינם באים: אין הסעה והילדים קטנים. הילדים שיחקו בלגו ובצעצועים דמויי לגו. הנוכחות של אורחים זרים כמובן הביכה אותם, מוחמד שיחק קצת איתם וזה עזר לשחרור הלחץ.

שני בלוני הגז נמצאים בתוך הגן: אחד מחובר לתנור ואחד לכיריים.

דנו בתוכניות השיפוץ/בנייה שהכין האדריכל יעקב בהתנדבות. לפי התכנית, מבנה הגן ישמש כציר לבניית שני גנים סביבו. הודא כמובן נלהבת, אולם נראה שעדיף להתחיל בדברים הלוחצים ביותר: שירותים וסידור בלוני הגז מחוץ לחדר הגן כיוון שהסידור הנוכחי מסוכן ביותר. בקרוב נסכם את העניין עם האדריכל ועם חאמד, שהשיג תמיכה של אונר"א בשיפוץ. חשוב
מאד ששיפוץ המבנה לא יפריע לפעילות השוטפת של הגן. סיכמנו שכמה צרכי גן מיידיים, כגון ארון סגור ושולחנות, חאמד יקנה בחברון.

דנו גם בבעיית המים. אם יהיו שירותים (לא מדובר בשירותי מיםinfo-icon זורמים, אלא שירותים המקבלים מים ממיכל על הגג, ומחוברים לבור ספיגה), יהיה צורך להסדיר מימון למים. הרשות תומכת רק בבתי ספר, ומדינת ישראל אינה מספקת דבר (להזכירכם, זהו שטח C).אונר"א מסייעת בהקמת מבנים, אך לא בתחזוקה או באנשים.

אנו דואגים לשלם להודא את משכורתה מדי חודש, אחרת לא תוכל להמשיך לעבוד. כשהגן בפעילות מלאה, הודא מעסיקה אישה נוספת כעזרה. את המשכורת אנחנו משלמים מכספי התרומות שקיבלנו מהקרן הבריטית ומחברות מחסוםwatch. באופן כללי, ברור שקודם כל חשוב להשקיע באנשים, אחרת פשוט לא יהיה גן.

בדרך חזרה עצרנו באום-אל-חיר וביקרנו בגן הילדים החדש. הגן מופעל על ידי שתי נשים מהחמולה של החאג'. יש בעיות בשכנוע משפחות מחמולות אחרות לשלוח את ילדיהן. המרחק הגדול גם הוא מהווה בעיה – דרושה הסעה. גם בגן זה היו מעט ילדים. הילדים שיחקו ב"רובים" שירו לכל עבר. הם עצרו בהתרגשות מעורבת בבהלה לנוכח מספר רכבים צבאיים שעברו בכפר.

באופן כללי, גם כאן ברורה הבעיה של הפער הנוצר בין ההשקעה בבניה על ידי אונרא, לחוסר ההשקעה בתחזוקה, באנשים, ובהפעלת הגן.

בכוונה שלנו לבקש מימון לתמיכה בתכנית לימוד מוסיקה/תנועה/אמנות. מדובר בקרן אמריקנית עמה יצרנו קשר, ואנו בתהליך כתיבת הבקשה לתמיכה. הכוונה היא ליצור מסגרת שבועית או דו-שבועית של שיעורים/הפעלות בכיוון זה. נראה לנו שדרושים קצת הכוונה, ייעוץ והנחייה לגננות. לכן עלתה ההצעה לארגן יום סדנה לגננות באזור זה. לשם כך ננסה להפעיל את הגננות מלקיה ומהכפר באזור אבו-בסמה שבקרו עמנו בעבר בחאשם-אל-דרג'.

בדרך חזרה בכביש 317 באזור סוסיא ראינו ג'יפים צבאיים עם גששים. אמרו שהם חוקרים  גנבת כלים חקלאיים.