חברון, יום ה' 23.5.13, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
ציפי וחגית (מדווחת)
May-23-2013
|
Morning

 

אורחים : דידי, יעל ומתן, תלמידי המכינה הקדם צבאית בכרמים.

 

1.  ייסורי בניית הקומה  השנייה בבית של באסם

הבית של באסם  יושב על "ציר ציון", הכביש הראשי שמוביל מקריית ארבע למערת המכפלה.

תחילת הסיפור הוא ב"בית המריבה" – הבית שהמתנחלים "קנו", נכנסו ופונו ממנו על ידי הצבא ב2007. גם בית המריבה הוא על ציר ציון קרוב לביתו של באסם. על ציר ציון רכבים פלסטינים לא מורשים לעבור, אלא באישור מיוחד. באסם רוצה לבנות קומה שניה לביתו – יש לו כל האישורים הדרושים מהעירייה, כל פעם שהוא מנסה להתחיל לבנות באים המתנחלים והורסים ומפריעים לעבודה. נכנסים לביתו הפרטי ללא הפרעה, הורסים ומשאירים שלטים בנוסח: לא ניתן לטרוריסטים לבנות.

החיילים לא מצליחים למנוע את ההתפרעויות הללו. היום בעוברנו שם אנחנו רואים את ר., רב סרן מהמנהל האזרחי האחראי על התשתיות במת"ק חברון, מנסה לקבוע עם באסם ומשפחתו תאריך בנייה חדש. הוא טוען שמלמעלה (קרי אדוני הארץ)  מונעים את הבנייה. 

 

2. עיקול  160  -  כשאנחנו  מגיעים מהומה ליד המחסום הנשים שבתמונה רוצות להגיש תלונה במשטרה נגד המתנחל שדרס בתאונת פגע וברח את הילדה החמודה הזאת.  היא ילדה ערביה, למה שיעצור לעזור לה?! במשטרת מערת המכפלה אין אפשרות להגיש תלונות. צריך לנסוע עד לגבעת האבות – שם יש כניסה נפרדת ליהודים ולערבים. מ', הנהג המסור שלנו, מקפיץ אותה לשם כי למכוניות פלסטיניות אסור לנסוע בדרך הזאת.

 

3. בין  קריית ארבע לדרך ציון  ולשכונת גא'בר יש שכונה שנקראת ואדי אל  חוסיין Wadi al-Husayn– בתיה של השכונה גובלים ממש  עם קריית ארבע - נסענו לבקר שם את משפחת דאנה. הבית שלה נמצא ממש ליד הפילבוקס של ציר המתפללים. פאולה חברתנו קלטה ידיעה מסוכנות "מען"  על מה שקרה שם  ביום חמישי שעבר  והיום הגענו לביקור הזדהות עם ע', איש "בצלם", שאמר לנו שהוא לא יכול היה לבוא לבקרם בלעדינו (לפחות לא ברכב). המתנחלים והצבא פורצים  שם דרך  חדשה על אדמות המשפחה לשימוש הצבא והמתנחלים. התהליך נמצא בבדיקה משפטית של אנשי המשפחה ובשלב הראשוני אמרו שמותר לצבא לצרכים ביטחוניים להלאים את האדמות והייתה הבטחה שגם הפלסטינים יוכלו להשתמש  בכביש. איך אמרו לנו אנשי המקום – כך אומרים לבית המשפט ואחר כך אוסרים עלינו. לפני שבוע, כשבאו הבולדוזרים, ניסתה אם המשפחה להגן בגופה על האדמות והמתנחלים עם רובים הניסו אותה לתוך הבית ואיימו עליה ... מאז היא "חמושה" במצלמה. החלפנו טלפונים ונסענו. אין כמעט דרך אפשרית לעצור את "אדוני הארץ"

 

4. במכולת של הישאם בשכונת קפישה אנחנו שומעות את הויה דולרוזה שלו בניסיון לקבל אישור לנסוע על ציר ציון – מסתבר שיש מספר מצומצם של מכוניות שיש להן היתר . אמא של הישאם זקנה וחולה, וכדי לבוא איתה מאזור H1 לH2  הם משתמשים במשאית הזבל, שלה יש היתר. לקחנו את  הניירות שלו ואנחנו מקוות שחנה (המלאך הגואל) תעזור לו.

 

האורחים שאתנו קיבלו היום מנה גדושה של "נפלאות הכיבוש" .