בורין (יצהר), חווארה, יום ד' 6.6.12, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
דליה פ., פתחיה ע. מדווחת
Jun-6-2012
|
Morning
Seriously? Does this make us safer?

                                                                                                  

 

11.00 חווארה, בורין - במקביל לפעילות בקירה ובזייתא פתחיה ודליה יצאו עם נדים  לסיור.                            

בחווארה -המעבר לשכם ריק מחיילים.                                                                                  

בורין- רצינו לבדוק מה קורה עם הנער בן ה-17 שאת אימו פגשנו לפני כחודש וחצי, לאחר שהוצא בלילה מביתו ע"י חיילים. את המשך הסיפור הקשה פתחיה ודליה שמעו עכשיו מפי ההורים בביתם. מאותו יום שבו נלקח בנם בלילה מהבית (בהבטחה שיוחזר כעבור 5 דקות) הוא עצור בכלא יקנעם, ללא אפשרות לפגוש את ההורים, ללא כל אפשרות לקשר איתם או לקבל מהם בגדים או כסף. הוא עצור שם בעקבות הלשנה על זריקת אבנים. לדברי ההורים המלשין הוא ילד צעיר שהכרנו במהלך השנים במחסום חווארה כשהסתובב שם והציע את מרכולתו. נראה שהחיילים במחסום הם ש'גידלו' אותו והיום הוא משמש להם מלשין ומדובב בבית המעצר, מה שהפלסטינים מכנים "ציפור".                                                                                                                                כמה מהנערים שנעצרו גם הם באותו לילה שוחררו מהמעצר.  לצעיר 'שלנו' אמרו שאם לא יודה באשמה  - הוא צפוי להישאר במעצר למשך שנה. אם יודה ייערך לו משפט ושם יוכל לפגוש את הוריו, לא לפני כן. הנער מתכוון ללמוד רפואה ולומד בתיכון בשכם. חשוב לו מאוד לגשת כעת לבחינות הבגרות, אבל נראה שייאלץ לדחות אותן.

ב-13.00  בזמן שחיכינו בזייתא (נדים נסע להביא את הגר ורבקה מקירה), דיברנו עם אחת הנשים שארחה לנו חברה, על נושא שעלה בכיתת העברית -  'ביקורי החיילים' בכפר. היא סיפרה את הסיפור המוכר, על החיילים שבאים בלילה, ניגשים לאחד הבתים ובדפיקות על הדלת וצעקות רמות מוציאים את אבי המשפחה ודורשים שיכוון אותם לכתובת מסויימת שאותה הם מחפשים. מסתבר שאיש שב"כ המכונה 'חבר' מסתובב בכפר במשך היום ובאדיבות רבה שואב מהתושבים מידע על מה שקורה. אחר-כך בלילה מגיעים חיילים ומחפשים כתובות ואנשים להוציא אותם לחקירה. במקרים אחרים במשך היום והערב הוא והחיילים עוצרים נערים ברחוב, משוחחים איתם, בודקים אותם, לוקחים מהם את מספרי טלפון ומציעים לסייע להם במציאת עבודה...

אין ספק שהצבא והשב"כ מפעילים בכפרים ובגדה בכלל טקטיקות נפשעות של הפחדה והלשנה כדבר שבשיגרה, ובעקביות משחיתים והורסים חברה שלמה ובמיוחד פוגעים בצעיריה.

14.30מעבר שומרון צעירה שבודקת במחסום ניגשה למכונית שלנו ואמרה בחביבות: "אה, אתן עובדות באריאל". לא תיקנו אותה ועברנו בלי שדרשה מנדים להזדהות.