ג'מאעין, חארס, כפל חארת', עינאבוס, קירה, יום ג' 28.9.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
יהודית כ', דבורקה א' (מדווחת )
Sep-28-2010
|
Morning

משמרת כפרים, חארס, כפל חארת', קירה, ג'מאעין, עינאבוס.

בניגוד לסיורים בחודשים האחרונים באותם מקומות פגשנו הפעם יותר אנשים ברחובות, והתרשמנו שהיו פחות ייאוש ועצב אצל אלה שאיתם דיברנו.

בדרך בכיוון אריאל ראינו משאית ישראלית גדולה נושאת שקי מלט.

10.00 חארס - עצרנו לדבר עם כמה אנשים שישבו לצד הדרך, אחד מהם בעל חנות שפגשנו כבר מספר פעמים בעבר. אחד האנשים סיפר שלאחרונה מקימים החיילים מחסומי פתע בינם לבין כיף אלחארס כמעט מידי יום, עוצרים את העוברים ושבים ובמיוחד את הצעירים, בודקים את תעודותיהם ואם יש על גופם אמל"ח. לעיתים עוצרים אותם לזמן מה ואח"כ משחררים.

התעניינו לדעת מה קורה בכפר בנושא המסיק. הם אמרו שמתכוונים לנצל את ימי הסגר (החג שלנו) לעבודות. סיפרו שאנשי ההתנחלות הסמוכה, רבבה, מציקים להם בימי המסיק, במיוחד לאחד הכפריים שהכרם שלו קרוב לבתיהם. לשאלתנו אמרו שיש לו קשר עם אחד הפעילים המארגנים את הסיוע לפלסטינים בזמן המסיק.

כיף אלחארס -ביקרנו אצל בעל חנות הבגדים שהכרנו מביקורים קודמים. הוא סיפר שהעסקים שלו ושל סוחרים אחרים בכפרים יגעים, בגלל אפשרות התושבים לצאת לקניות במרכזי הערים. בכל זאת  התבטא באופטימיות, שלא כמו בחודשים הקודמים.

קירה - בדרך לשם ראינו באחת החלקות מסיק זיתים.  נכנסנו שוב 'לחנות של הנשים'. בעלת החנות הייתה עסוקה עם קונות, אבל הכירה וקיבלה אותנו במאור פנים.

בהמשך הדרך לכיוון זיתא, בצידו השמאלי של הכביש ראינו חפירה להנחת צינור, כנראה לחשמל או לטלפון. לא למים.

ג'מעין - (גם שם ישבה קבוצת אנשים לצד הדרך). נכנסנו לבניין המועצה לפגוש את ראש המועצה או את עוזריו. בעיקר עיניין אותנו לדעת מה קורה שם לקראת המסיק, כי רוב אדמות הכפר נמצאות בצידו השני של כביש 5, ובשנים קודמות בגלל החסימה שהקים הצבא לא יכלו להעביר לשם מכוניות וכלים חקלאיים.

ראש המועצה ואנשיו לא היו בבניין כי יצאו ללוות קבוצת אורחים מארה"ב לאחד האתרים בסביבה. בינתיים הצטרפו אלינו כמה אנשים והגזבר הזמין את כולנו לשבת בחדרו. הם מתכוונים להתחיל במסיק בימים הקרובים ולשאלתנו אמרו שלאחד התושבים יש קשר עם פעילים שמסייעים להם בעניין הצקות המתנחלים. אחד מעובדי המועצה סיפר שלפני כחודש וחצי ירד מתנחל בשם שמחה עם הכבשים שלו ועם נשק לחלקה של אחד הכפריים, גנב זיתים ושבר במתכוון ענפים של עצי זית צעירים. הוא התלונן במת"ק של קלקיליה ושל סלפית, שם אמרו שאם יש לו בעיה שיפנה לעורך דין ויגיש תביעה. החלפנו איתו מספרי טלפון למקרה שההצקות יישנו.

עניין אחר שמאוד מטריד אותם הוא בעיית חזירי הבר שנכנסים לשטחיהם, מסכנים אותם וגם מביאים איתם פרעושים. הבעיה מציקה מאוד, במיוחד בתקופה זו שבה הם משתדלים לצאת למסיק לפני זריחת השמש ואז פוגשים את החיות. הם קיבלו מהרשות הפלסטינית 1 ק"ג רעל נגד החזירים עבור כל הכפר אבל הבעיה לא נפתרה. [האם זה לא מסוכן להם ולסביבה?]  הבטחנו להם לברר אם ומי יכול לעזור להם בנושא.

עינבוס - כרגיל עצרנו ליד החנות ל'יד שניה'. הפעם היו שם רק האישה וכמה ילדים. הבת הגדולה עדיין לא קיבלה אישור לבקר את בעלה הכלוא בישראל. היא פונה לרשויות בכל תחילת חודש וכבר 1/2 שנה נענית בשלילה. הבן שישב בכלא שוחרר.