ענאתא, קלנדיה, יום ג' 29.11.11, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
אורית י. אילנה ד. (מדווחת)
Nov-29-2011
|
Afternoon

14:00 - 16:30 מחסום ענאתא, שיחה עם בעל חנות המכולת

כרזות ענקיות של תושבי מגרון המודים לליברמן, קידמו את פנינו לאורך כביש 443 ועד לאחר איזור התעשייה המשופץ של עטרות. נסענו לאורך החומה בכיוון א-ראם ועברנו את בית חנינא בכדי להגיע למחסום ענאתא, שם חנינו ליד חנות המכולת. נכנסנו דרך ה"כלוב" ושמנו לב שמרביתו של השוק שקם במקום, נעלם. החומה מוקמת קרוב מאד למחסום וברור לגמרי שכל האזור על 65,000 תושביו שלכולם תעודות זהות כחולות, יכלא בתוך החומה. נראו הרבה תלמידים מתבדחים וצוחקים כלפינו. הולכי רגל ומכוניות לא נבדקו בכניסה. תור המכוניות בדרך החוצה לא היה ארוך והעיכוב מינימאלי. חיילת בירכה אותנו בצאתנו ולא ביקשה תעודות.

התקדמנו לעבר המחסום החדש שבנייתו מתקרבת לסיומה. ליד המחסום מגרש חניה מסודר והמעברים ליד עמדות הכניסה מרוצפים באספלט חדש עם חצים לבנים המכוונים את התנועה. המחסום נמצא מעט דרומה מהמעברים העכשוויים ומשמעות הדבר יותר הליכה עבור התלמידים שעליהם לעלות על אוטובוסים מעבר למחסום. רצינו להתקרב בכדי לראות טוב יותר את המחסום אך נאמר לנו על ידי מאבטח אזרחי בצורה חד משמעית שזהו אזור שמחוץ לתחום עבורנו. לא יכולנו להמשיך ולבדוק את המקום ולמאבטח לא היה מושג מתי המחסום יתחיל לפעול.

בעל המכולת גר בוואדי ג'וז, בנו הצעיר לומד בבית ספר פרטי בבית חנינא שבו יש בכיתה 21 תלמידים בניגוד ל- 45 בבתי הספר הציבוריים. כשהוא עצמו היה צעיר הוא למד בבית ספר בוואדי ג'וז אך בית ספר זה נסגר וזה הקרוב ביותר נמצא על הר הזיתים, מה שאינו מעשי בגלל התחבורה. הוא לוקח את בנו ביחד עם בני דודים בבוקר בדרכו לעבודה וגיסתו מחזירה אותם אחרי הצהריים. יש לו פיסת אדמה בבית חנינא אך אינו יכול לבנות עליה. דירה בבית חנינא עולה פי עשר מאשר דירה בבתי הדירות הגבוהים שנבנו מעבר למחסום. הממשלה מעודדת אנשים לעזוב את העיר העתיקה ואזורים נוספים במזרח ירושלים. 15,000 אנשים כבר עברו למובלעת החדשה שנוצרה במחנה הפליטים שועפט היות והמחירים שם סבירים. דבר זה משרת את המטרות הדמוגרפיות של ממשלת ישראל. הוא אומר שהמחסום החדש ייצור צוואר בקבוק נורא בסופו של יום העבודה היות והבעלים של החנויות מצדו השני של המחסום סירבו לקבל את התשלום שהוצע להם תמורת הריסת נכסיהם. 20,000 אנשים מתחילים לחזור הביתה בשעה 4 אחה"צ, ואכן ראינו את היווצרותו של תור כזה אף על פי שלא נערכו כל בדיקות.מרבית העובדים שיצטרכו לעבור את המחסום לא מצאו עבודה בסביבות ירושלים וכמה נוסעים מרחקים גדולים מדי יום, אפילו עד לחיפה.לחנות המכולת שלו מיקום אסטרטגי ובזמן התנועה הכבדה הוא מצליח לעשות עסקים לא רעים, ואיננו מתלונן. הוא צופה קשיים גדולים ברגע שהמחסום יתחיל לפעול.