חבלה, מעבר אליהו, עזון, קלקיליה, יום ד' 21.9.11, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
קרין ל., שושי ע. (מצלמת), גילה פ. (מדווחת)
Sep-21-2011
|
Afternoon
Seriously? Does this make us safer?

יום לאחר פתיחת מושב עצרת האו"ם.

13:00 - שער חקלאי חבלה 1393מספר חיילים גדול בהרבה מזה שהורגלנו לו כאן (קרוב לעשרה). חייל מברך ביום נעים ומבקש לא לצלם חיילים. הוא אינו מסתפק בבקשה ובודק אחד לאחד את התצלומים. בתור 5 כלי רכב. מנגד מספר דומה. השערים נפתחים ונסגרים לסרוגין, מאפשרים מעבר למכונית אחת בלבד. גם בכך חריגה מן הנוהג. נהג טרקטור נאלץ לפרוק את מטענו - חביות כחולות. ניתן לראות בבירור שהן ריקות. הוא מורידן אחת-אחת ואף מעלה אותן. אין לצפות מן החיילים כי יטו שכם לעזרתו. סטודנטית לאנגלית מאוניברסיטת שכם, תושבת כפר בדואי סמוך, מספרת כי היא מבזבזת יום-יום כמה שעות במעברים. זמן הנגזל מלימודיה. על בזבוז הזמן מלין גם איש מביתא. "המחסום קשה. החיים קשים." נהג חולף על פנינו: "המחסום הזה בסדר. תלכו ל-109/מעבר אליהו." ובזעם גובר: "כל מכונית מעוכבת לשעתיים. כאן החיילים בסדר, שם החיילים זבל." (אחת היא לו אם לובשי מדים הם או אזרחים, במעבר אליהו הבדיקות נעשות ע"י חברת אבטחה אזרחית). ס': "מאז האזרוח ב-109 איום ונורא. בודקים בעזרת כלבים, בעזרת מכשירים. מבצעים בדיקות גופניות - ממששים. ממששים. מגעיל. הבדיקה משפילה את כבוד האדם. בודקים מיםinfo-icon, מלח, חיטה, קמח. קורעים שקיות. בודקים מטף, בלון גז. דודתי ביקשה לעבור עם בנה.הבודק איפשר לה לעבור, בתנאי שהבן יחזור על עקבותיו. אלא שהוא בן 4.  מחבל בן 4? אפשר לחשוב שאנחנו בגשר אלנבי. אפשר לחשוב שאנחנו עוברים מארץ לארץ. מחסום 109 אינו במקומו. עליו להיות על הקו הירוק." כשמשבחים אותו על שפתו הוא אומר: "כן. אני מצייר בשפה."

13:40 - מעבר אליהו/109
מגרש החניה רחב הידיים להפליא מעיד על מספרם הרב של עובדי מנהלת מעבר הגבול, אנשי משרד הביטחון ואנשי חברת הבידוק האזרחית. על ריבוי מוצאי הפרנסה מעידים גם המבנים הרבים שהוקמו לאחרונה משני צידי המחסום. בין כולם בולטת נוכחות שומר על כלבו. שאלנו מדוע המעבר לוקח כל כך הרבה זמן. "רק אתמול התחלנו לעבוד. את השאלות תפנו לדובר. אתם אוהבים ויכוחים. צאו מהשטח שלי. אסור לכם להיות פה." מה ההוראות שלכם, ביקשנו לדעת. "אני לא מוסמך לענות."  מי הורה על הכלבים, שאלנו. "אני לא מוסמך לענות." בעוברנו לצידו השני של המחסום פנה איש ביטחון אחר: "אני מבקש לא לצלם. מ-ב-קש! אני מבקש לא לעמוד. כולן להיות בתנועה." בינתיים בחורות הנראות תושבות חוץ מוצאות ממכוניתן ונבדקות. איש הביטחון, כמיטב מסורת סרטי הפעולה, לוחש לחולצתו: האישה מנסה לצלם. האשה מנסה לצלם.

14:05 - מחסום קלקיליה התנועה זורמת באין בודק ובאין מפריע.

14:15 - עזון.
חידוש: במחסום שני חיילים. פלשתינאים. לראשונה נתקלנו בהם בפעולה. הם מונעים את כניסתנו מחשש לבטחוננו. מקפידים עד כדי איסור לבצע פניית פרסה. מסתבר שבבוקר התגרו מתנחלים בתושבים. שאלנו אם נוכל לנסוע לולת'. מנימת דבריהם הבנו שעל אחת כמה וכמה לא כדאי שנסע.

14:45  - סרה
דגלי פלשתין ודגלי פתח על מבני ציבור בעיקר. אחד התושבים: "אין סיבה לשמוח. רק הגדולים יכולים. כשהצבא נכנס - זורקים אבנים. אחרת - שקט. רק הגדולים." (לפני נאום אובמה).

15:15 - מחסום חווארה התנועה זורמת

16:20 - מעבר שומרון ללא עיכובים