ענאתא, יום ו' 19.8.11, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
אורית ד', עפרה ט', נילי פ' (רושמת)
Aug-19-2011
|
Morning

מאחר ואנו ותיקות מחסומי שכם, וכיום צופות במחסום קלנדיה, שתי מחסומאיות ותיקות באזור ענאתא הדריכו אותנו למחסום ענאתא. נזכרנו שלפני שנתיים דווחנו ממחסום זה, גם אז בעת הרמדאן.

11.20

את המחסום להולכי הרגל מאיישים שמונה חיילי משמר הגבול ונציג מת"קinfo-icon היושב ליד שולחן. עם הגיענו למחסום פגשנו באיש או"ם שניסה לעזור לאשה ושני ילדיה אשר נדחו במחסום היות ואינם מהאיזור המורשה לעבור במחסום זה. ההוראות אומרות שרק אנשי ענתא ומחנה הפליטים הצמוד שועפאט רשאים לעבור וגם להם יש תנאים מגבילים.

לבקשתו של איש האו"ם ניסיתי מזלי אצל קצין משמר הגבול כדי לברר אם בקלנדיה ינתן לה לעבור או שגם שם צפויות הוראות בלתי צפויות. הקצין בגסות רוח, מסרב לענות לי, ולו ב"כן או לא" כי שבקשתח, ו"יורה" לעברי, בשצף קצף, שהכל כתוב בעברית אנגלית וערבית. באמת שניסיתי אולם לא נמצא כתוב בעברית ולא באנגלית. כנראה שגם הערבית לא היתה ברורה. עובדה שקוראי הערבית לא ממש הבינו.

פלשתיני ממורמר שנדחה מעברו במחסום, ממלמל לעברנו על יחסם של החיילים "אין להם כבוד ומילים טובות". לדבריו יש לו רישיון לעבור לכל ישראל, ולמרות זאת לא מאפשרים לו לעבור היום.

עפרה פנתה לאותו קצין גס רוח, ששמו, לדבריו, ציון, וזכתה גם היא למענה גס שלא ידבר אתה. לשאלתה מדוע הוא כל כך עויין, הורה לה לעוף מפה שעכשיו שאמרה שהוא עויין בודאי שלא ידבר אתה.

האשה על שני ילדיה נעלמו מהאזור. בררנו עם איש האו"ם אם אכן נסעה לקלנדיה והוא פקפק בדבר כי לפני שעה כבר היה ניסיון של משפחה להיכנס דרך קלנדיה וגם משם נדחו, והוסיף: "בודאי חזרה הביתה. היא עם ילדים קטנים".

קבוצה של 5 נשים וגבר משכם, שהגיעו למחסום ענתא, באוטובוס,  "בטעות", מסורבים, ונאמר להם לעבור מקלנדיה.

ושוב מככב הקצין התוקפן בכפפות שחורות לידיו. הוא נואם לפלשתיני המבקש לעבור לתפילות יום השישי בהר הבית: רק לתושבי ענתא. זיתים קלנדיה, כל המעברים רק זה לא. יש חוקים במדינה הזו. תחזור אחורה יאללה".

סוף סוף נציג המת"ק הסובלני מצליח להסביר לנו את הההוראות: יכולים לעבור כל תושבי ענתא במגבלת גיל: גברים מעל חמישים, נשים מעל 45.

סוף סוף הבנו. חשבתי שיש לא מעט פלשתינים המתוודעים להוראות השעה רק כאשר הם מגיעים למחסום ואז מסורבים.

השמש קופחת ללא רחמים.

11.40 פלשתיני עם ויזה אמריקאית, כפי שמציין ומראה לנו, מסורב וחוזר כלעומת שבא. "רק דרך קלנדיה" אומר נציג המת"ק.

1145 שני פלשתינים שגילם מתאים ויש להם אישור מעבר מוחזרים כי אינם תושבי ענתא.

ציון הקצין גס הרוח מסתחבק, לשעה קלה, עם הפלשתינים שמעביר. והעוברים נתונים למצבי הרוח שלו.

תייר נוסף עם דרכון זר נדחה מן המחסום ואינו יכול לעבור מלווה בהוראה "רק דרך קלנדיה".

יש לציין שנציג המתק אכן סובלני, ויש והוא חוזר מספר פעמים על ההסבר מדוע אין פלוני יכול לחצות את המחסום. הוא משמש גורם ממתן לקוצר רוחו של הקצין ציון ממשמר הגבול. להפתעתי יש מי שמתעקש וחוזר ומנסה לשכנע את החיילים שהוא מתאים לעבור. למשל אותו פלשתיני שהוא רק בן 49. נציג המתק מנסה לסייע לו ומתקשר למחסום קלנדיה ושואל אם יוכל אותו פלשתיני לעבור דרכם. גם משם מגיעה תשובה שלילית. ביאושו הוא פונה אלי שאדבר עם הקצין, לי, שאני אישה בודאי יסכים, כך הוא מאמין. צר לי לאכזב אותו. במהלך המשמרת יצא עלינו קצפם של מספר פלשתינים שאמרו שהנה על התגים כתוב "זכויות אדם", ואנחנו לא יכולות לעזור בכלום. לא נותר לנו אלא להסכים אתם, ולספוג את כעסיהם. גם זה משהו.

רב העוברים לתפילות נוסעים באוטובוסים. הנוהל שחייל עולה בודק את תעודות הזהות ומאשר מעבר האוטובוס. אם יש נוסעים בעמידה הם מורדים ועוברים במסלול הרגלי – על מנת שהחייל הבודק יוכל לעלות בנוחיות לאוטובוס.

המעבר מהיר. לעתים, נוצר מעט עומס אך החיילים עושים את עבודתם בזריזות, והעומס מתפוגג.

1200 לידנו עוצרת מכונית פרטית בה נוהגת אשה פלשתינית. לידה גבר ומאחור יושבת אשה זקנה. לדברי הנהגת, אמה, זו היושבת מאחור היא בת שמונים. היא עצמה מענתא אך האם הנמצאת אצלה מחברון, ולכן לא נותנים לה לעבור ממחסום ענתא. ממחסום אחר אולי יתנו לאם בת השמונים לעמוד בתור ולעבור אך את הבת יפנו לענתא. ומה לעשות האם בת השמונים אינה יכולה ללכת לבד לתפילה. הם ויתרו.

1215 צפיפות במעבר הולכי הרגל. צעיר המבקש לחצות את המחסום ננזף "יאללה אחורה". אשה צעירה עם תינוק בן יומו בזרועותיה (מתקשה בזרוע אחת לאחוז בתינוק ובשניה לפתוח את תיקה ולהוציא את תעודת הזהות) נשלחת "יאללה אחורה". יש כאלה הממשיכים להסתופף בסמוך למחסום זמן מה. לחייל משמר הגבול נמאס ובאצבע מורה מתוחה הוא מגרש אותם: "אחורה יאללה, יאללה".

הפכנו למסבירות ההוראות של הצבא: גיל, מקום.

פלשתינית שהורחקה עומדת על מקומה ומסרבת להיעלם. ניגש חייל ומגרש אותה. היא נשארת על מקומה. לעומתה חברתנו אורית גורשה על ידי אותו חייל שטען שנוכחותה מפריעה לו, ואכן התרחקה. שוב הוא מנסה להרחיק את הפלשתינית והיא נטועה במקומה.

צעירונת בהריון שטרחה ובאה למחסום וכמובן נדחתה, נחה על מדרגת מכונית משמר הגבול המשוריינת וממוגנת להפליא. תמונה מדהימה שלא צולמה.

מגיעות שתי מחסומאיות העושות סבב מחסומים, ומבשרות לנו, שבעלי התעודות הכחולות שעברו לא יוכלו לעלות לתפילות. כל ערבי לא יוכל לעלות, גם אם הוא ערבי ישראלי, גם אם יש לו אישור תפילה. מתחת לגיל 50 לא יזכו ברמדאן, להתפלל במסגדי הר הבית.

 

בואו לא נשכח שכל הטרטורים הללו נעשים לאוכלוסיה בצום, בחום נוראי של צהרי יום שישי, על ידי משטר כובש חסר אמפטיה.

בסמוך ל13.00 נציג המת"ק מקפל את שולחנו הקטן והאדום ופורש. גם אנחנו.