חבלה, חווארה, עורטא, יום ג' 15.3.11, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
פתחיה ורותי כ. אורח: רון הבן של רותי
Mar-15-2011
|
Afternoon
Seriously? Does this make us safer?

שעה  1:40 – שער חבלה.

הגיע אוטובוס של ילדי בית ספר. החיילים בדקו את האישורים של הילדים ומצאו שלילד אחד, כבן 11,  חסרה תעודת לידה מקורית (הוא החזיק בצילום של התעודה) וצילום תעודות הזהות של הוריו. הורידו אותו מהאוטובוס ולא נתנו לו לעבור. נהג האוטובוס ניסה לשכנע את החיילים לתת לו לעבור: לשווא. לאחר זמן מה האוטובוס המשיך בדרכו על יתר הילדים והילד משאר עם אחת המורות.

התקשרנו למת"ק שם הבטיחו שיטפלו בבעייה. במהלך ההמתנה התקשרנו עוד פעמיים.

החיילים הסבירו שעל כל  ילד לשאת עמו אישור בר תוקף (לילד היה אישור), תעודת לידה מקורית וצילום תעודות זיהוי של הוריו. הם טענו שגם במת"ק יודעים זאת, גם הילד יודע זאת ולכן לא יוכל לעבור. "הוא יכול להיות מחבל!"

בשעה 14:00 החיילים רצו לסגור את השער ולהסתלק. אדם מבוגר שראה עצמו בא כוחו של הילד דרש את תעודת הלידה המצולמת אותה לא החזירו. החיילים השליכו אותה לפח משום ש"אין זה חוקי להסתובב עם מסמכים מצולמים, אםשר לזייף אותם, והוא ממליא לא יוכל לשהתמש בתעודה בשום מקום". כאן החל דין הודברים בין האדם לחיילים.

כשהחיילים סגרו את השער והנער ומורתו חזרו לצד המזרחי. התקשרנו בדחיפות גם למוקד ההומנאניטרי ותוך כדי שיחה עם המוקד החיילים קיבלו טלפון, כנראה מהמת"ק, וקיבלו הוראה לשחרר את הנער. מפקד המחסום כעס מאוד על ההוראה, וצעק על הממונים עליו ("כוס אמק ...") והסביר להם שזה לא לעניין שהוא פועל בהתאם להוראות מסויימות ואז מבטלים את החלטותיו.

חילופי דברים המשיכו ביננו לבים החיילים גם כאשר הילד ומורתו פסעו לכיוון השער. הן בגלל השלכת המסמך של הילד והן בגלל נוכחות מחסום ווטש שהפריעה להם במימוש תכניתם. הם הבטיחטו שאם עוד פעןם נעבור את קו השער (אותו לא עברנו) הם יעצרו אותנו משום שיש להם זכות לעצור. הילד שוחרר לבסוף ופתחיה הסבירה לו שהחיילים הבטיחו לנו שלא יתנו לו לעבור ל מחרת ללא כל המסמכים הנדרשים.

צומת ג'ת –

מחסום פתע. מעבר רק לרכבים ישראלים – רכבים פלסטינים מוחזרים.

צומת יצהר – 15:10 –

מחסום – אין מעבר לרכבים פלסטינים.

צומת בית פוריק -  15:30 - 

מחסום פתוח וללא חיילים. נכנסנו לבית פוריק ושאלנו נהג מונית אם היה מחסום, הוא דיווח שהיה לשעתיים והורידו אותו.

מחסום חאוורה- 15:45 –

אין חיילים.

נכנסנו לכפר. סוחרים סיפרו לנו שאחרי השעה חמש מתנחלים (בגיבוי חיילים) זרקו מהאוטובוס אבנים על חנויות.

עוורתא – 16:20 -

בעוצר. אין להכנס או לצאת. בכניסה המזרחית חיילים מונעים כניסה או יציאה, מסבירים לנו שיש התראה מודיעינית שיש בעוורתא מחבלים.

17:25 – שער חבלה

פתוח.