כפר ג'מאל

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
יעל ס., עמירה א. (מדווחת)
Dec-16-2010
|
Morning

 

 חדשות מהשטח:  מועצה חדשה המאגדת 7 כפרים בנפת טול כארם נחנכה השבוע.

 

כפר ג'מאל   כפר בן 3000 תושבים.  4 משפחות-חמולות בכפר. להם אדמות חקלאיות, חממות, מטעי גויאבות, הדרים, אבוקדו ושדות זעתר המיוצא לירדן. ריח הזעתר עומד באויר. מיםinfo-icon יש להם מכמה בארות והשטחים מושקים בצנרת פלסטיק.

ביקרנו במועצה המקומית, ודיברנו עם המוכתר אבו שאקר, בנו, ועוד שני תושבים.

זו פעם השניה לביקורנו בכפר והתלונות החוזרות הן:

  • רשלנות בפעולת החיילים בשער פלאמיה: (Falamiya) בבוקר מעבירים חקלאים בהינף יד עצל, בצהרים כשחוזרים החקלאים החיילים  לא מוצאים את הרישום שלהם שיצאו בבוקר, ואז או מאשימים אותם בשב"חיותinfo-icon בשטח, או מפנים אותם לחידוש האישור החקלאי במת"ק. זה גוזל יום עבודה והוצאות. התלונה הועלתה גם מביקורנו הקודם.
  • צמצום האישורים הניתנים לחקלאים לעיבוד אדמותיהם. ואי חידוש אישורים קודמים.
  • חקלאי אשר לו 200 כבשים מעבר לגדר רצה הבוקר להעביר טרקטור עם שקי תערובת בשער פאלמיה, אבל הרשו לו להעביר רק 2 שקים ואת השאר צריך לעשות תאום בין המתק הפלסטיני לישראלי. ניסינו בטלפונים להתערב ולהבין.

"למה"? "ככה".

 

בשיחה על המצב, בין כוסות הקפה (בידון סוכר) אין הרבה אמון באבו מאזן, התושבים מצפים למדינה שתקום על בסיס קוי הגבול מ1967. אדמות המשפחה היו בתל ברוך ובאזור מלון מנדרין ליד הים. משפחת שלוש מנוה צדק היתה מתארחת בכפר בראשית המאה.  האב רוצה מדינה מים לים ויש לו בעיה עם הציונים, לא עם היהודים. אבל הבן חושב שזה לא ריאלי.

מבית ג'מאל הובלנו ע"י שאקר הבן לראות את המועצה החדשה המאגדת 7 כפרים תחתיה. בניין מפואר וחדש ניצב על הכביש בין הכפר זיבאד  לכור  .

במועצה יש סניף דואר. מאחורי המועצה שתי בריכות שחיה ומשטח דשא.

את פנינו קיבל בחמימות מר פארוק ראש המועצה,  בעברו מנהל ביה"ס בכפר זיבאד במשך 26 שנה. הוא מקבל משכורת ממיסי הכפרים: ג'בארה, כור, ראס, סור, עבוש, כפר ג'מאל, זיבאד.

גם פארוק מנוע מלעבוד באדמתו – 10 דונם פרדס. השכיר את השטח לחקלאי אחר ומפסיד בשנה הכנסה של 10000  ₪.

 למה?  ככה.

לדבריו מחסום פתע מוצב על הכביש זיבאד-כור אחת לשבוע לכמה שעות והחיילים בודקים כל מכונית.

חזרנו דרך ביקור בשער החקלאי פאלמיה. החיילים לא רצו לדבר איתנו וסילקו אותנו שנעמוד במרחק.

חבלה: 13:45 אוטובוס הילדים מחכה לעבור ויש קצת תנועה בשעת פתיחת השער.