קלנדיה, יום א' 10.10.10, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
רוני המרמן ותמר פלישמן (מדווחת). אורחת: הילה
Oct-10-2010
|
Afternoon
Seriously? Does this make us safer?

מצדו הצפוני (הפלסטיני) של מחסום הרכבים אמבולנס ניסה להשתחל לסדק בדבוקת הרכבים הממתינים לתורם. משהבחינו בכך יושבים המגדל המזדקר, ירדה בת קול ממעל:  "אמבולנס! תחזור לכיכר!" והדפה את האמבולנס לאחור.

הנהג לא הרפה מניסיונותיו. שוב ושוב קרב את האמבולנס בניגוד לחוקי המקום שאין לעבור קו דמיוני שבפתחו אלא בפקודה. הקול ממעל נשמע תוקפני וקצר רוח מבתחילה: "אמבולנס, סע אחורה!".

בדיעבד הסתבר שהנהג ניסה למשוך את תשומת לב המופקדים על התנהלות המחסום לכך שלרכבו לוחית רישוי צהובה: "אני ירושלמי". כשעה תמרן הלוך ושוב, גורש ושב. כנראה גם טלפונים לא נחסכו, לבסוף הותרה כניסתו למחסום. אז בצעו בדיקה בקרביו של הרכב, בניירות, בחפצי החולה ("בעיית לב קשה..") ובמכשור הרפואי אליו היה מחובר. הכול כדי לוודא שאין נשקפת סכנה לביטחון המדינה.

שעה מאוחר יותר שבנו ופגשנו אותו נהג אמבולנס שהשיב לשטחים תושבת רמאללה המחלימה מניתוח ברגלה. הפעם היה המעבר מאמבולנס "ירושלמי" למקבילו מהשטחים לפי כל הכללים וללא עיכובים שאינם מדרך השגרה: האלונקה אוגפה באוחזי רובים, הניירות לזיהוי המעורבים בהליך נבדקו בקפידה, האישה הונפה באוויר בידי ארבעה גברים ובעודה נאנקת מכאבים הועברה מהאלונקה שבתוכה הובלה למקום לאלונקת שטחים, הוכנסה לאמבולנס פלסטיני והוסעה לביתה.

-  ברחבת חניית האוטובוסים פעלו כל העת שני שוטרים מ"יחידת האופנועים". היו שם כשהגענו ונשארו על משמרתם עד לשקיעת השמש.  בחריצות ובסיטונאות ערכו בדיקות תקינות גלגלים לרכבים שעשו דרכם לפלסטין ושחררו את הנהגים לדרכם רק לאחר שציידו אותם בדוחות.  - הכנסה לא מבוטלת לאוצר המדינה.

- ניידת משטרה ממוגנת בסבכות מתכת מכל צדדיה הגיעה לכהרף-עין מכוון ירושלים. שלושה גברים בבגדים בלויים/מלוכלכים, המעידים על עבודת כפיים הורדו ושוטרת חמושה לוותה אותם עד שוידאה שעברו לצדו הפלסטיני של המחסום.

השלושה, תושבי הכפר חוסאן, נתפסו עובדים באתר בנייה בשכונת בית-ישראל ואין ברשותם אישורי מעבר. מבלי שתינתן להם שהות להחליף בגדים ולאסוף את חפציהם האישיים  דחקו בהם "הציידים" אל הרכב המשטרתי בלווי קללות וגידופים:"אסור לכם להיות פה... בני זונות... שקרנים..." כשניסה המבוגר שביניהם לומר דבר להגנתם - שאינם מחבלים ושרק עבודה לשם פרנסה הם מחפשים נענה ב:"תסתום את הפה!"

גבר צעיר ממנו סיפר ששאל את המגדף אם כך הוא גם מדבר לאביו שלו: "הוא בן קרוב לששים, יכול להיות אבא שלך...", הניסיון להשוות את הפלסטיני לאביו הפרטי, הייתה כנראה קשה מדי לשוטר העברי שזיכה גם את השואל בצרור ממרגליות פיו.

"אני יש לי שבעה ילדים...."  אמר הבחור וחזר ואמר- וזו הרי כל התורה כולה...