מעבר אייל, יום א' 5.9.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
מיקי פ., דב ל.
Sep-5-2010
|
Morning

04:12-06:30
הגענו לאייל בשעה 04:12.  המלווים האקיומנים בצד הפלסטיני סיפרו לנו כי המסוף נפתח בזמן, בשעה 04:00.  הם אמרו כי, כרגיל, היה תור ארוך מאוד של אנשים ממתינים להכנס למסוף.  התור נשאר ארוך עד לשעה 05:30.  אח"כ אנשים המשיכו להגיע אך לא נאלצו להמתין בתור לפני שנכנסו.
עד שעזבנו בשעה 06:30 כ-3500 אנשים עברו במסוף.  המלווים האקיומנים ספרו 4300 אשר נכנסו עד לשעה 06:30.  לוקח לאדם כחצי שעה מהרגע שהוא נכנס בצד הפלסטיני עד שיוצא בצד הישראלי.
אלה שיצאו החל משעה 06:00 היו מאוד מרוצים.  הם סיפרו כי, מסיבה כלשהי, כבר לא היו דחיפות וזמני המתנה רבים בפנים, כפי שבדרך כלל קורה ביום א' בבוקר.
בעיה מטרידה במיוחד הבוקר הייתה הקרוסלה האחרונה שהפלסטינים חייבים לעבור דרכה לפני שהם יוצאים לצד הישראלי.  הקרוסלה הזו נמצאת מחוץ למסוף עצמו.  כל חצי דקה, לערך, הקרוסלה נתקעה, ופתאום אנשים גילו כי נלכדו בין הסורגים, או קיבלו מכה מאחד הסורגים שנעצר ללא התראה מוקדמת.  קצב המעבר הואט, ונוצר תור ארוך של אנשים המחכים לעבור.
אחרי כשעה של התנהלות כזו, מיקי טלפנה למת"ק.  כעבור רבע שעה פתחו את הדלת הצדדית, שאינה קרוסלה אלא דלת רגילה, ונתנו לפלסטינים לעבור באופן חופשי.  כעבור חמש דקות נוספות שמעון, המנהל, עבר לשאול איך העניינים.  הוא אמר כי יתקן את הקרוסלה.  אך לדברי הפלסטינים אתם דברנו, הקרוסלה הזו אינה תקינה כבר יותר מחודש, וזו הפעם הראשונה שפתחו את הדלת הצדדית.
שמעון רצה להביא אותנו לשער האחורי כדי להראות לנו את הצד הפלסטיני של המסוף.  בעבר היינו רשאיות לגשת לצד ההוא, אך כבר שנה שאסור לנו להגיע לשם.  היות והיה אחרי השעה 05:30, כבר לא היה תור ארוך של ממתינים להכנס, למרות שמיקי ראתה זרם מתמיד של אנשים נכנסים למסוף.
אדם בעל אישור שהייה בישראל ל-4 לילות בשבוע מתלונן כי לא מרשים לו להביא אורז אתו.  זול יותר לקנות אורז בצד הפלסטיני, וזה מה שהוא אוכל במשך השבוע.  שמעון אומר כי כמות אורז מעל 4 ק"ג נחשבת לכמות מסחרית, ומותר להעביר אותה רק אחרי השעה 08:00.  מוקדם יותר, אין זמן לבדיקה.  אך האיש שהתלונן אינו יכול לחכות עד לשעה 08:00, כי עליו להגיע לעבודה לפני כן.