חבלה, ראס עטיה, יום א' 2.5.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
יעל ס. ודיצה י.(מדווחת)
May-2-2010
|
Morning

06:50 חבלה
יוצא מהמחסום שאנו מדברות אתו מספר שפתחו היום את השער בזמן: ב 06:45.
כשאנו מגיעות לשער, גשם חזק ניתך. האנשים עומדים דחוקים במחסום, רובם ללא כיסוי ראש. צעקות ותיגרות ידיים, היוצאים רבים על התור. רצים 5 - 8 למקום המבדק, שוהים שם מספר דקות, לא זמן רב, אך רב מאוד לאנשים שממתינים חשופים בגשם. עובר רכב כבד שבעליו יוצא ממנו לבדיקה, גם סוס ועגלה.
07:30 ראס עטייה
כ-25 איש בתור. אנו מנסות להתקרב אליהם, מובן שנהדפות ע"י החיילים.
07:45
בחור יוצא מהמחסום, רוטן: שעה שלמה לטענתו חיכה במחסום. מספר שכמה מורים תקועים בתור. הלימודים אמורים להתחיל כעת, ב - 07:45
07:47
3 תלמידים יוצאים, מלבדם אין תזוזה.
07:55
אנו מתקשרות למוקד ההומניטרי בקשר למורים שלא משתחררים. הבטחתם לברר את העניין לא נושאת פרי ואנו מצלצלות שוב כעבור כעשר דקות.אח של ראש הכפר ראס עטירה עומד אתנו. מראה לנו (מרחוק) את מנהל ביה"ס שלא עבר את המחסום וחוזר חזרה לכפר. מספר שהמנהל מנוע, אלא שהוטבעה בת.ז שלו כוכבית שכן מאפשרת מעבר. לא ברור מדוע לא ניתן לו לעבור. מתברר מדבריו שרבים בכפר מנועים כ-12 שנה, גם כל בני משפחתו, פרט לאחיו שהוא כאמור ראש הכפר, אלא שב-2001 צורפה לתעודותיהם כוכבית שאמורה לאפשר להם ניידות. מספר שביום חמישי האחרון, ב-04:30 אחה"צ, בת דודו עברה במחסום, כשתינוקה בן החדשיים בזרועותיה, ועוד ילדים קטנים שלה אתה. היא נשאה בטעות ת.ז.של אחותה, ועל אף שתעודתההיתה בקירבת מקום והביאו לה אותה, היא נעצרה, הוסעה עם התינוק לקדומים, ומשם לאריאל. עד 21:30 "בילתה" שם ושוחררה רק לאחר ששולמו עבורה 1500 ש' ערבות. הוא עצמו נתקל בקשיים בכל פעם שמגיע למחסום, על אף הכוכבית שאמורה לאפשר לו לעבור. חייל (מפקד המחסום?) הציע לו לגשת אליו כשיסתיים זרם היוצאים, והוא ממתין לפגישה אתו.פלשתינאי שיוצא מהמחסום אומר לנו שהמפקד, ליאור, הוא בעייתי. אחר אומר לנו שמאז שהגענו הבדיקות מהירות יותר.מורה שעבר מספר שמ-11.3 מורות בהריון נאלצות להבדק במגנומטר. עד אז עברו בדיקה ידנית בלבד. הן מסרבות וחוזרות לכפרן.
08:20
4 מורות יוצאות מהמחסום ונוסעות לביה"ס עם נהג מונית שחיכה להן. 3 מורות נשארו
עדיין במחסום.