בית פוריכ, זעתרה (תפוח), חווארה, יום א' 18.4.10, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
יהודית ב. וטל ה. (מדווחת)
Apr-18-2010
|
Afternoon

15:00 מחסום תפוח זעתרה
לא נראו עיכובים ולא תור הפעם.
בחווארה עצמה סופר לנו שכל הבוקר הייתה פעילות נמרצת של הצבא והמשטרה באיסוף כלי רכב וסילוקם מהמקום.  מאוחר יותר, במחסום חווארה ובדיבור עם עוד אנשים הסתבר שהמבצע היה מכוון בעיקר למכוניות ישראליות המובאות לשטחים לטיפול – תיקון, שטיפה וכו' – על ידי בעליהן תוך הפרת איזה חוק שהועבר בעת האחרונה (או לפני כשנה?) האוסר על כך. יש חוק יש סדר... 
15:20 מחסום בית פוריכ
לא נראו חיילים ולא עיכובים. בכפר עצמו שמחנו לראות שהבית שפעם היה 'מקושט' כולו פגיעות קליעים אחרי איזו פשיטה מפוארת של הצבא לפני מספר שנים (הכרנו את המקום מאחר שביקרנו בו לאחר מכן וראינו במו עינינו את הנזקים בחוץ ובפנים) – אותו בית זכה כעת לשיפוץ חיצוני לפחות.
15:45 מחסום חווארה
מגרש החנייה גדוש מכוניות וגוררים, פרי מבצע האיסוף במוסכי חווארה. ג'יפ לבן משטרתי נפתח באחוריו למראינו, וגבר לבוש מדי צבא השתרבב החוצה ופתח עלינו בצעקות לעוף מהמקום ולא להעז לגשת למחסום ועוד כאלה פניני נועם. תוך שהוא צווח כבר התקשרנו למוקד להתלונן ובעודנו משוחחות עם המוקד התרחקה מהמקום הניידת בחריקת צמיגים. 
רכב אזרחי (ישראלי) מסחרי לבן חונה כ-20 מטרים מחוץ לעמדת בידוק הרכב היוצא משכם, לידו גבר חמוש במדים וגלוי ראש שלא כחיילים אחרים. בינו ובין המג"בניקים המעבירים/בודקים את יושבי המכוניות היוצאות מהעיר מתנהלת מסכת בעלת צביון שאת הפרשנות לה אנו משאירות לקוראינו: החיילים מחזיקים שלוש מוניות שירות פלסטיניות מלאות נוסעים בצד מסלול היציאה. מתוך מונית נדרש בחור צעיר לצאת, למסור את הת.ז. שלו, לעבור את הליטוף הרגיל (חיפוש גוף עם ידיים פשוטות על קיר העמדה, רגליים מפוסקות, טפיחות קלות לאורך הגו, רגליים פנים וחוץ), אז מלווה אותו החייל לכיוון הרכב המסחרי הלבן ולובש המדים גלוי הראש פוגש אותם בחצי הדרך, מקבל לידיו את הת.ז., מעניק לבחור עוד ליטוף על כיסי מכנסיו ומכניס אותו אחר כבוד לתוך הרכב הלבן. שם שוהה הפלסטיני הצעיר 7-10 דקות, לאחר מכן הוא מלווה אל החיילים, מחליף אתם עוד כמה מלים מקבל את הת.ז. וחוזר למונית הממתינה. בינתיים מזמנים צעיר אחר (כל מי שזכה למה שנראה כ'ראיון'? חקירה? משהו אחר? נראה בגיל תיכון מאוחר או סטודנטים או סתם בחור צעיר בשל ל'בירורים') העובר את השלבים המתוארים כאן באותו דיוק נמרץ. נהג המונית של אחת ממוניות השירות היה בדין ודברים נמרץ עם המגב"נקים כשהגענו, ולאחר שני פרקים בסאגה הזו יצא לדרכו עם נוסעיו כאשר הבחור שבדיוק היה בטיפול הרכב הלבן נאלץ בסופו לשוב לכיוון שכם, כנראה כדי לחפש מונית שירות אחרת ליציאה מהעיר.
היינו עדות לארבעה פרקים זהים, וב-16:20 עזב הרכב הלבן את מתחם המחסום כשבו לפחות (כפי ששיערנו כבר קודם לכן) לפחות שני אנשי 'הכוחות', המביא ומוציא ולפחות עוד מישהו ששהה כל הזמן בתוך הרכב.
משהסתלקו אלה, שב מסלול היציאה משכם ל'נוהל זרימה מזורזת'.
16:45 עזבנו גם אנחנו.
מפאת הסגר ויתרנו על המסלול הכולל את מחסום הפועלים בארתאח ובמקום זאת עלינו למסגד המחולל בחווארה כדי לראות במו עינינו את שרידי המעשה שעדיין לא הצליח איש למחות. הקיר המחולל אינו קיר פנימי ובשכנות קרובה למסגד סמטאות ובתים, ברור שמי שביצעו את המעשה התגנבו לשם במיומנות של אנשי קומנדו לפחות.  
המוסכים הרבים בחווארה סגורים ומסוגרים, ולהפרדה על רקע לאומני של מכונאות הרכב - שלומות.
ב-17:00 יצאנו בחזרה לישראל, פקקיה וטקסיה.