דיר בלוט, עזון, עזון עתמה, יום א' 6.6.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נאוה מ., מיה גן-צבי (מדווחת)
Jun-6-2010
|
Morning

התחלנו את המשמרת בנסיעה על כביש 5 לעבר המחסום הדרומי של עזון-עתמהעזון עטמה מחסום דרומי אליו הגענו לקראת השעה שמונה בבוקר. ירדנו מהרכב בצד הכביש שממול למחסום, שם תחת התאנה ישבו וחיכו קומץ גברים להסעתם לעבודה. במחסום עצמו מספר פלסטינים מחכים לעבור אל מחוץ לכפר, ממתינים בתוך הקרוסלה וניגשים אחד אחד לעמדת הבדיקה. מפקדת המחסום היתה עוינת בתחילה. אך לאחר שיחה קצרה [בה הסברנו בין השאר שהדוחות שלנו כוללים גם פרטים חיוביים, כשיש] ענתה לשאלתנו כי הם פתחו את המחסום בשעה 04:30 עוד אמרה כי המעבר במחסום הצפוני של עזון-עתמה חפשי ואם נכנס שם נוכל לצאת דרך המחסום הדרומי.
חזרנו לכביש 5 והמשכנו עד הפניה לכביש 446. נסענו דרומה לכיוון בית אריה ובצומת אלימלך ראינו כי הכניסה לא'דיק נפתחה. המשכנו לצומת דיר בלוט, שם מבצעים עבודות לסלילת הכביש המוביל לדיר בלוט. משני צידי הכביש משתרעים שדות של בצל, שום ופוקוס (זן מסוים של מלפפון). נשים נושאות על ראשן את התוצרת ומתרכזות בסככה קטנה בקרבת הצומת.
הדרך לדיר בלוט
שם הן מפרקות את השקים ומחלקות את המלפפונים לשקיות קטנות הנשקלות במאזניים. ניסינו לקשור שיחה, הנשים חייכניות, כיבדו אותנו במלפפונים סרבו למכור תמורת כסף. האחראי על השדות מספר לנו שהוא חושש כי לאחר השלמת סלילת הדרך לדיר בלוט יחסמו את הצומת הזו למעבר פלסטינים, שכן היא משרתת גם מתנחלים. בצומת עצמו ישנו שילוט ברור המצביע להתנחלויות ולישובים הפלסטינים אליהן הוא מוביל.
 
חזרנו צפונה-מזרחה עד חארס. שער פתוח בכניסה לחארס
השער בכניסה ליישוב פתוח, נכנסנו והסתובבנו בכפר. הכבישים רעועים ורצופים פסי האטה אקראיים ומשובשים. כמחצית מהחנויות סגורות. ילדים רבים מסתובבים ברחובות, חלקם, בעיקר הבנות שבינהם, בתלבושת אחידה של בית ספר.
המשכנו דרך בידיה, מסחה, סניריה ובית אמין והגענו למחסום הצפוני של עזון-עתמה. המחסום פתוח למעבר ואינו מאויש בידי חיילים. נכנסנו בו וחצינו את הכפר על מנת לצאת דרך המחסום הדרומי, שם סורבנו בניגוד למה שנאמר לנו קודם לכן. התעקשנו והחיילים התקשרו לחמ"ל וביקשו הנחיות. במקביל ניסתה נאוה לברר האם אכן יש היתר לעבור. בציפיה לתשובה ישבנו [מיה ונדים] עם אחדים מתושבי הכפר שסיפרו לנו כי החיילים נכנסים לכפר על בסיס קבוע ומבקשים לראות תעודות. הם אף ביקשו מילד בן 13 את תעודתו ונסעו עימו עד הבית כדי שיראה להם תעודת לידה. היום בבוקר לא אפשרה מפקדת המחסום לאחד מבני שיחנו לעבור רק כי ראתה מרחוק שהוא מחזיק שקית עם מוצרי חשמל. אחד מהם מספר כי לפני מספר ימים השליכו עליו מתנחלים משערי תקווה אבנים ושני אומר כי לפני שהם הוקפו בחומות וגדרות לא היו להם בעיות עם מתנחלים.
שערי תקוה
האישור למעבר שלנו דרך המחסום לא ניתן ואנחנו חוזרים דרך עזון.