דרום הר חברון, יום ב' 2.8.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נורית, חגית, מירה, ורעיה (מדווחת)
Aug-2-2010
|
Morning

אורחת: רחל


באזור התעשייה 'מיתרים' הבניה נמשכת במרץ. הרבה פועלים מוסיפים קומה שנייה ושלישית למבנה תעשייתי.

דרום הר חברון
עצרנו באוהל של חאג' שואד הנמצא בסמוך לגדר האחורית של ההתנחלות כרמל ושייך לשוליים של הכפר אום אל חיר. ראשוני המתיישבים הגיעו לאזור מתל ערד ב-1948 והתיישבו שם.
לפני מספר ימים נערכה חגיגה באוהל של חאג' לאחד הבנים שסיים את לימודיו והצליח בבחינה. החגיגה, שכללה מוזיקה וזיקוקים, הפריעה לשכנים מכרמל ולכן הוזנקו חיילי צבא ההגנה לישראל לאוהל. המסיבה נפסקה, הוציאו את כל הגברים לכביש הסמוך ובנוסף חיפשו החיילים נשק במאהל ובסביבה.
מסביב לאוהל עוברים צינורות מיםinfo-icon המשקים עצי זית בתוך כרמל ולולים הנמצאים מחוץ לגדר הישוב. אספקת מים לבדואים - אין.
ארגון מוטיחדה של האו"ם מסייע לסטודנטים הבדואים ללמוד באוניברסיטה. לחאג' שואד יש שלושה בנים סטודנטים הלומדים רפואה, הנדסה חקלאית והנדסת בנין. קשה מאוד למצוא עבודה באזור. 

חאשם אל דארג'
איד, בחור נחמד  בן 26 הנמצא בקשר עם כל ארגוני השלום, הצטרף אלינו בדרכנו לגן הילדים בחאשם אל דראג'. בגן כבר חיכו לנו המוכתר של הכפר והודא, הגננת היפה. המוכתר מספר שהבדואים הסתדרו עם כל ממשלות ישראל עד 2003,  וזה לא חדש שישראלים באים לעזור. הם משוועים לעזרה בגלל המצב הקשה ואינשאללה, המצב ישתנה, כי הכפר הפך להיות מוכר בשטח  C ועכשיו מחפשים תורמים. יש צורך דחוף להקים מבנים לגן ולמרפאה. אין לאנשי הכפר קשר עם העולם החיצוני לכן כל ביקור משמח  ומעודד.
גן הילדים נבנה ע"י ארגון אונר"א של האו"ם. זהו חדר בגודל 4*4 מ"ר, לוח כתיבה תלוי על הקיר ו-25 כסאות פלסטיק מסביב. מספר מועט של משחקים. התחושה העיקרית היא שזה לא נראה כמו גן ילדים. מירה הציעה לבוא ולעשות סדנת אומנות, לצבוע את הגן ביחד אתם, מבפנים ומבחוץ. כל עשייה תבורך.
המוכתר ואנשי הכפר ישמחו לארח אותנו וגם אחרים בכפר. הם מבקשים שנמשיך לבוא. לתאום המפגש ניתן להתקשר לאיד, הדובר עברית רהוטה. הוא ישמח אם נתקשר אליו בטל' 0522045664