אבו דיס, קונטיינר (ואדי נאר), ראס אבו סביטאן (מעבר הזיתים), שיח' סעד, יום ג' 20.7.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
גל ל., יעל (סטודנטית לאמנות באוני' בולוניה), ענת ט. (מדווחת)
Jul-20-2010
|
Morning

7.00 שיח' סעד

         יש תור והחיילת לא מקבלת קהל עד שיחזור מפקד המחסום. הוא עסוק בסילוק מכוניות ההסעה מן הגבעה.  חוזר כעבור כמה דקות והאנשים מתחילים לעבור. מפקד המחסום מספר לנו שהצבא מתכנן, בד בבד עם סלילת הכביש בין סוואחרה לשיח' סעד, לסגור את הגדר בשיח' סעד ולהתיר מעבר רק בסווחרה. לנו זה נשמע כמו הפרה בוטה של החלטת בית המשפט העליון לאפשר מעבר חופשי 24 שעות לתושבי השכונה. נשמח לשמוע אם מישהי יודעת על כך משהו נוסף.

 7:30  סילואן

תשעה באב, לכן כנראה יש תגבור כוחות והמון אוטובוסים ליד חומת העיר העתיקה, אך לא עוצרים מכוניות היוצאות מהשכונה. אגב, העמדה הועברה לכיוון השכונה אחרי הפנייה לחניון גבעתי. הדרך פנימה מסומנת באין כניסה. אנחנו יורדות כדי לבדוק את מצב הרחוב החפור כולו בצדו המזרחי. מפקח העבודה מספר שהעבודה צפויה להימשך שנתיים (!!),בשלב הראשון מכניסים רשתות תקשורת (בזק והוט) ואח"כ יבנו מדרכות והפרדה/ניקוז בין שני כיווני התנועה. העובדים הפלשתינים הגרים בשכונה מספרים שמאבטחי המתנחלים מכים ילדים פלשתינים סתם כך. ביקשנו מהם לדווח בזמן אמיתי למשטרה, ואם לא מקבלים תשובה, אז שיפנו אלינו ואנחנו נעביר הלאה.

 

8:15 מעבר הזיתים

אנחנו נכנסות ללא הפרעה עם יעל, שלה מצלמהinfo-icon מקצועית, לאחר שהראינו דרך הזכוכית המשוריינת את הנחיית דובר צהל על התרת הצילום במחסומים לעובדי ארגוני זכויות אדם. תור בעמדה היחידה הפתוחה, אך עמדה 2 נפתחת מהר גם היא, אף כי התור אינו מתפוגג. הגלאים בשתי העמדות מצפצפים בהחלט פחות, אך הבדיקה וההמתנה ליד בודקה החיילים ארוכה יחסית. יעל מצלמת בחופשיות לצורך עבודת אמנות שהיא מתכננת.

לפתע מגיע ב', ובהחלטיות מבקש שלא נצלם. אנחנו שולפות שוב את האישור, אך ב' אומר שזה מחסום של המשטרה, והוראות הצבא אינן תקפות פה. אנחנו טוענות כנגדו שקל וחומר – משטרה משרתת אזרחים ולכן בוודאי שמותר לצלם. למרות זאת, הוא מלווה אותנו למעבר מהיר יחסית דרך המחסום החוצה. החלטנו לדבר עם מפקד המחסום בעניין, אך השיחות איתו נקטעו כמה פעמים בגלל קשיי קליטה. איננו מתכוונות לוותר.  9:00  ואדי נארהחיילים בודקים את ההיתר לצלם שיעל מראה להם ונראים מופתעים ממש. הם מבקשים שנחכה עד שידברו עם מפקד הגזרה שנמצא בישיבה. אך אין לנו שום בעיה לגשת למקומנו הרגיל על המעקה הצהוב. לא קורה הרבה במחסום, אין עוצרים בזמן שאנו שם אפילו מכונית אחת. המפקדים עדיין בישיבה, ואנחנו לא מחכות להוראות שיתירו לנו לצלם. 13:30 שיח' ג'אראח

המשמרת נסתיימה הפעם בואדי נאר, אך ענת ויעל מגיעות לשיח' ג'אראח בצהרים כדי לשוחח  עם מפעילי הקייטנה ועם ניצה אמינוב על רעיונות נוספים ליציאה של הילדים (וכמה אמהות) הקייטנים. מסתבר שהחלק היקר הוא ההסעה, ולכן אנו מציעות שאם ירצו לנסוע לאגף הנוער במוזיאון או לתחנת הצפייה בציפורים מאחורי גן הוורדים, יודיעו מראש, וננסה לארגן פול של כמה מסיעות הלוך ואח"כ חזור.

השבוע לא יצאה לפועל הצעה של הדקה ה-90 של צביה שפירא ליום ים ביום שני. התושבים לא הצליחו להתארגן בגלל חילוקי דעות. אולם עכשיו התרגשות גדולה מתחת לעץ התאנה– מחר הילדים יוצאים בשיתוף עם קייטנת צור באח'ר לגן החיות. אוספים כסף לכרטיסי כניסה מוזלים וזה לא פשוט לאנשים אלה. ניצה מצדה מממנת את ההסעה הפעם. הטיול לגן החיות היה ארוך ומהנה מאוד – שיא הקייטנה – לדברי התושבים.