בית פוריכ, זעתרה (תפוח), חווארה, עורטא, עזון, יום ה' 22.7.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email

במהלך המשמרת לא יכולנו שלא להבחין בנוכחות צבאית מוגברת באזור, בעיקר רכבים החונים בצמתים ובצידי הדרך אך גם במחסום פתע.  נסענו לכיוון צומת זעתרה/תפוח ובדרך הבחנו כי השערים המערבי והמזרחי של מארדה פתוחים ובגדר מס' פרצות רחבות.
המעבר בזיתא ג'מעין פתוח אף הוא.
בזעתרה/תפוח עוברים רכבים ספורים, הנעצרים מידי פעם לבדיקה חטופה בעין.
בדרך לחווארה, בביתא עומד ג'יפ צבאי בצד הדרך וכך גם בחווארה עצמה. בשני המקרים הרכבים עמדו לצד הדרך והחיילים לא יצאו מהם, לפחות לא בזמן שאנחנו עברנו לידם.

במחסום חווארה מונית עצורה לבדיקה ביציאה משכם. הרכבים בכיוון זה עוברים באיטיות במחסום אך לא נבדקים. בכניסה לשכם הרכבים עוברים ללא האטה. רכבים בעלי לוחית זיהוי ישראלית נעצרים אך מורשים לעבור.
ליד אחת העמדות בכיוון היציאה משכם עומד רכב ולידו קשור כלב. חיילת ניגשת אלינו ומזדהה כלוחמת ביחידת עוקץ. היא מבקשת מאיתנו שלא לצלם במחסום מטעמי ביטחון הקשורים לנוכחות של יחידתה במחסום, זאת על אף שלא הייתה ברשותנו מצלמהinfo-icon.
המונית משוחררת לדרכה ורכב אחר נעצר. החיילים מורים ליושבי הרכב לצאת ולעמוד בצד. הכלב נשלח לבדוק את הרכב ולאחר כ-6 דק' הם משוחררים ורכב אחר נעצר, נבדק על ידי הכלב וחוזר חלילה. בזמן זה נעצר לבדיקה אוטובוס וממתין למעלה מ-10 דק' עד שהוא משוחרר.

בעוורטא
משאית אחת שנהגה נדרש לצאת ולפתוח את המכולה לבדיקה חטופה. לאחר מכן הוא משוחרר לדרכו.
 
בדרך לבית פוריכ, מול איתמר, שוב האמר צבאי חונה בצד הדרך וחייליו יושבים בצילה של תחנת האוטובוס.

בבית פוריכ אין אף רכב ונראה כי המחסום פתוח לחלוטין. הבחנו רק בחייל אחד במגדל השמירה מביט אלינו.

חזרנו לכיוון חווארה והמשכנו על כביש 60 דרך צומת קדומים וגם שם ראינו האמר צבאי עומד בצומת. בהמשך, באחת הכניסות לג'ית טור של חיילים צועד מחוץ לכפר ומול קרני שומרון שתי חיילות עומדות ומשקיפות על הכביש.
המשכנו על כביש 55 וביציאה מפונדוק נתקלנו במחסום פתע. ארבעה רכבים עומדים בצד הדרך ומס' חיילים אוספים את תעודות יושביהם ובודקים אותם בקשר. אחד החיילים יושב ברכב ורושם את כל שמות בעלי התעודות. נהג אחת המוניות העצורות אומר לנו כי הוא מחכה כבר רבע שעה ולאחר מס' דקות הוא משוחרר. במהלך הזמן שאנו עומדות שם מחכים בממוצע 3-4 רכבים וממתינים בין 5 ל- 10 דקות.
על כביש 55 הכניסה המזרחית לעזון פתוחה אך גם כאן עומד בצד הדרך ג'יפ צבאי. פנינו לכיוון המחסום הלא- פעיל של קלקיליה ומשם ניסינו להמשיך לעבר מחסום אייל. אולם מכיוון זה, על הדרך לצופים מוצב מחסום המאפשר מעבר רק לתושבי ההתנחלות. שבנו על עקבותינו ויצאנו דרך מעבר אליהו.