אבו דיס, ענאתא, קונטיינר (ואדי נאר), יום ה' 25.10.07, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
יעל י., יהודית ש., מיכאלה ר. ושירה ו.(מדווחת)
Oct-25-2007
|
Morning

אבו - דיס
05:45 – מעבר זיתים – הצד הפלסטיני

שלושה שרוולים פתוחים, אין תור לפני המחסום החיצוני אך שלושת השרוולים עמוסים. התחלנו לצלם במצלמת סטילס כהרגלנו. שוטר בשם ג. ניגש וביקש שלא לצלם. ביקשנו להראות היכן רשום שאסור לצלם. בשלב זה, הגיעו 2 מאבטחים אזרחיים (בעלי שפה עילגת) וגישה עויינת והתפתחה שיחה קצרה לא נעימה. תוך כדי כך, הגיע מגב"ניק עם פלסטיני מתוך המחסום ושאל אותנו האם דיברנו איתו. משהשבנו בשלילה, הפלסטיני אמר לו שזה מה שהוא אמר לו – שהוא לא דיבר איתנו, ואז המגבנ"יק שחרר אותו והפלסטיני חזר לתוך המחסום.

עוד פעם צילמנו, ואז הגיעו 2 מאבטחים אזרחיים. מהפילבוקס נשמע במערכת הכריזה: "אסור לצלם", ובקשר: "תפיל להן את המצלמה על הרצפה ותרסק להן אותה".

6:15 התקרבנו לאזור הקרוסלות, והחיילים ביקשו מאיתנו באנגלית ללכת. מששאלנו 'למה' (בעברית) ענו ככה. מששאלנו עוד פעם 'למה' אמרו "כי ככה המפקד רוצה". מאחר שנעדרה ת.ז. אחת נאלצנו להתרחק מהמקום ועזבנו בכדי לא להיגרר לבעיות עם כוחות הבטחון במקום.
 
 06:37 ואדי נאר

תנועה דלילה, פתוחה וזורמת לכל הכיוונים. לא נראו עיכובים, ולא היתה בדיקה – פשוט סימנו לכלי הרכב עם היד לעבור. מכונית שהגיעה מכיוון מערב ורצתה לפנות שמאלה צפונה נדרשה לעשות סיבוב פרסה גדול מאד מכיוון דרום משום שהחיילים במחסום לא הרשו לה לבצע את הפניה שמאלה בכביש. 
 

 
07:18 מחסום ענתא-מ.פ. שועפט

מאות ילדים בטרמפיאדה  בככר שאוספים אותם לכיוון בתי הספר במזרח העיר. יש אנדרולמוסיה, אך בשליטה. סדרן מבוגר (בסביבות שלושים לחייו) שהיה שם לסדר את הבלגאן ניגש אלינו והציג את עצמו כצנדוק אלג'מיל (נדמה לנו שזוהי שמה של קרן צדקה) ושהוא ראש הועד של השכונה. לטענתו, כ-3000 ילדים נוסעים משם מדי יום בהסעות לבתי הספר. הוא סיפר שעיר עמים משתפת איתם פעולה.

המחסום עצמו היה שקט. תנועת הולכי הרגל במחסום זרמה. המבוגרים בקושי נבדקו. הילדים לא עברו בדיקה כלל ולא היו צריכים ללכת דרך הקרוסלה (על אף שכל הילדים הופנו לעבור דרך המחסום. קבוצת ילדים שהתקדמה במדרכה הדרומית של הרחוב הופנתה על ידי החיילים שהיו במקום לעבור דרך המחסום עצמו במדרכה הצפונית). במחסום היו גם מאבטחים אזרחיים וגם מג"בניקים. 

 
07:45

חזרנו לכיוון הכיכר עם הילדים. הבחנו בשני מגבנ"יקים שעמדו מעט מזרחה מהכיכר עם כל ההמולה. לפתע, ראינו ג'יפ מג"ב מגיע לכיכר ולאחריו עוד אחד. ירדו משם חיילים עם קצין מג"ב, נכנסו לאחד מהאוטובוסים שהיה מלא בנערים ושלפו משם שלושה נערים שהוכנסו לאחד הג'יפים. ממה שהבנו, הטענה היתה כי הם השליכו אבנים על החיילים.
הסדרן עימו שוחחנו קודם לכן אמר כי היה ילד שהשליך אבן אך הוא מיד טיפל בו. מאוחר יותר, כשהנערים המתינו בג'יפ עד שהוא נסע יחד איתם, אמר שלא היה כלום. הוא אמר שכל יום יש האשמות כאלה.  קצין המג"ב (מ.) עימו שוחחנו מאוחר יותר אמר כי אירועים כאלה הם נדירים ביותר וכי שלושת הנערים השליכו אבנים על שני המגבניקים ואז עלו על האוטובוס. לטענתו, הם לקחו את הנערים לתחנת המשטרה הקרובה, שיחקרו אותם וישחררו אותם מייד. אף אחת מאיתנו לא ראתה השלכת אבנים. 

 
08:00 האירוע הסתיים. כל המולת הילדים שככה והכיכר היתה ריקה. הסדרן עזב ברכבו.