אבו דיס, קונטיינר (ואדי נאר), ראס אבו סביטאן (מעבר הזיתים), יום ג' 8.1.08, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email

בדרך לשיח' סעד, בכניסה לג'אבל מוכבר, יש ציוני  דרך חדשים לכיוון נופי ציון, ההתנחלות החדשה שנבנית בתוך ג'אבל מוכבר. היא מתרחבת הרבה מעבר לשטח המקורי.

שיח' סעד

רק שני אנשי מג"ב נראים בשיח' סעד. מספר אנשים עוברים לכל כיוון. נהג של מגן דוד אדום ממתין לאסוף מספר אנשים. הוא מספר לנו על הבעיות במחסום. הכל, לדבריו, תלוי במי שמאייש את המחסום. אם הם הוגנים, אפשר לדבר איתם, אם לא - הם בלתי גמישים לחלוטין, אפילו במצב בו אנשים עלולים לסבול מנזקים חמורים. הוא מזכיר לנו שהחלטת בית המשפט העליון בעניין שיח' סעד תתקבל ביום רביעי, 23.1.2008, בבוקר, בשעה 11:00, והוא בקש שרבים ככל האפשר יבואו לבית המשפט.

בזמן שנסענו לאורך הדרך מתחת לסילואן,  בדרכנו לאבו דיס,  הבחנו במספר התחלות בניה על הגבעה מתחת להתנחלות מוסקוביץ בראס אל עמוד. נראה שגם שם יש התרחבות נכרת.

נסענו למלון הצוק (קליף) והבחנו בקבוצה של כעשרים איש - מספר מבוגרים והרבה ילדים שהודרכו על ידי אדם צעיר ממוצא בריטי. מבלי שיבחינו בכך הקשבנו להרצאתו הנלהבת למבקרים (שהיו בחלקם עולים חדשים ובחלקם תיירים שהם עולים בפוטנציה). הוא סיפר להם כיצד הגיע לארץ, התוכניות שלו לעתיד, ועד כמה הנוכחות היהודית במקום תגבר באופן ניכר (תוך כדי כך ביכה את הנוכחות הערבית הניכרת באזור). כאשר ראה אותנו התחיל לדבר בשבח החיים של יהודים וערבים בשיתוף. כאשר שאלתי אם כוונתו לכך שבעתיד הוא יקבל בברכה ערבים ברחביה, הוא שינה את המנגינה שלו באחת, והסביר שאנחנו עמים שונים, עם צרכים שונים ותחומי עניין שונים. מדוע שערבי ירצה לגור ברחביה? הם רוצים לחיות עם בני עמם. עד כאן בעניין פלורליזם.

מעבר הזיתים

היה כמעט נטוש. מעט אנשים עוברים בשני הכיוונים.
 
פקק תנועה ענק בכיוון עזריה. יתכן שהדבר קשור לביקורו המתקרב של בוש. יחידה של מג"ב נסעה בכיוון עזריה וקידר. מדוע לשם? מי יודע?

עד שהגענו לואדי נאר היה קר, החשיך, וירד גשם. אנשי מג"ב מקום, באופן מובן מאוד, לא רצו לעמוד בחוץ בתנאים קשים כאלה. כתוצאה מכך התנועה זרמה מהר מאוד, ללא הפרעה, בשני הכיוונים. אוטובוס אחד עוכב, ותעודות הזהות נאספו, אך פרט לכך הכל היה שקט וחסר ארועים.