אבו דיס, קונטיינר (ואדי נאר), ראס אבו סביטאן (מעבר הזיתים), שיח' סעד, יום ד' 6.2.08, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email

14:00 - 16:00

שיח' סעד 14:00

במקום היו מעט מאוד הולכי רגל, ומאחר והדרך חסומה לא היה מעבר לרכב. איש מג"ב אחד ושומר מטעם חברת שמירה פרטית איישו את המחסום. תושב המקום שחזר מעבודתו סיפר לנו שההחלטה בדבר העתירה לבית המשפט העליון, בדבר המצב ההזוי והמוזר לפיו הוחלט שהשכונה  שיח' סעד תיכלא, נדחתה שוב וההחלטה תשמע ב-23 בפברואר.

עזבנו את שיח' סעד ונסענו לאורך הדרך המובילה מתחת לסילואן אל ראס אל עמוד. בהתבוננות על התנחלות מוסקוביץ, בשקט הקורן מהחצר האחורית של הבית הבנוי על צלע ההר, ראינו סימני חיים במקום. יש ציוד משחקים לילדים בחצר, ונראו שם שני אנשים, אחד על הגג, כנראה השומר, והאחר על הגג התחתון.

עברנו את מלון קליף (הצוק) על חלונותיו השבורים והחורבה של בנין בן שבע קומות,  בו עשרים וארבע דירות,  ואשר נהרס בתואנה שהוא נבנה באופן בלתי חוקי על אדמות כנסיה. העתירה שעתרה הכנסיה לא שינתה את המצב.
מעבר הזיתים

"מעבר הגבול הבינלאומי" היה כמעט נטוש. היום נאסר עלינו לעמוד ליד אחד השערים ולהסתכל פנימה לתוך המעבר, ומתוך הרמקול צעקו עלינו "זוזו אחורה".
אל עזריה

אין מחסום במקום.

הקונטיינר (ואדי נאר)

כשהגענו למקום מצאנו רכב סיאט לבן שנבדק ביסודיות, וטור ארוך של מכוניות ממתין, לפחות עשרים וחמישה כלי רכב אורכו. המכוניות הועמדה בצד הדרך, התעודות של הנהג נלקחו, אך הוחזרו חמש דקות אחר כך והותר לו להמשיך בדרכו.

במשך כל המשמרת שלנו התנועה זרמה במהירות יחסית. נהג אחד סיפר לנו שהוא המתין כחמש עשר דקות, מה שנראה לו סביר.

האופי השרירותי של החיפושים גלוי. חייל אחד היה עסוק בבדיקות, למרות שהיו שני מסלולים שניתן היה להשתמש בהם. לעתים הוא נופף לעשר עד שתים עשרה מכוניות לעבור, ואז עצר מיניבוס אחד לביקורת. בשעה 16:00 לא היה אף חייל שעורך חיפושים, והמכוניות עברו דרך המחסום במהירות .

פועלים שחזרו מעבודתם במעלה אדומים או במישור אדומים הוסעו עד מרחק של כמאה מטרים מהמחסום, ואז הלכו. כולם היו גברים שנראו מעל גיל 35. הם הגיעו בקבוצות של עשרה עד עשרים אנשים.

אישה שגילה כארבעים התקרבה אלינו. היא ענדה צלב, לבשה בגדים בסגנון מערבי - מכנסי ג'ינס ומקטורן. נראה היה שהיא במצוקה, והיא דברה אנגלית טובה וקצת עברית. היא בקשה את עזרתנו תוך שהיא חוזרת על סיפורה. היא באה מבית לחם, והיתה בדרכה לירושלים בחיפוש עזרה. היא אם חד הורית לתאומים שגילם עכשיו 17, בן ובת. היא זקוקה נואשות לעזרה כספית לילדים, ולעבודה לעצמה. רחל נתנה לה שם של איש קשר, ומכתב המציג אותה. רחל גם תיצור קשר במייל עם מישהו שיכול לעזור למצוא כסף למילגת לימודים לבתה.