אבו דיס, קונטיינר (ואדי נאר), שיח' סעד, יום ד' 19.3.08, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email

שיח' סעד

6:45    "שמנו נפשנו בכפנו" ונסענו עם דגל MW מתנופף ברחובות ג'בל מוכאבר למחסום שיח' סעד. היה שקט להפליא. ילדי בתי הספר בחופשת האביב. בשני מקומות בדרך – בצומת הכניסה לארמון הנציב ועל ראש גבעת ג'בל מוכאבר ניצבות ניידות משטרה.

בצומת של ארמון הנציב –  שוטר עם נשק מוצלב ושוטרת בניידת, ובכניסה לשכונה ניידת מלאה שוטרים לכל מקרה של הפרת סדר שיתרחש, כנראה. בשכונה לא הורגש מתח או אווירה טעונה. כן מורגשת אווירה כבדה ועננת מועקה. אין חיוכים.  

    

המחסום של שיח' סאעד נתון בידיו האמונות של המפקד ז., איש ענייני ונעים. שלושת אנשי המג"ב האחרים אינם נראים שוחרי טובת האוכלוסייה. הם בעיקר "נובחים" על העוברים. שני אנשי האבטחה עסוקים בענייניהם הכוללים עישון, החלפת משמרת ושיחות.

בתחילה לא מעבירים לירושלים תלמידים מעל גיל 14, אבל ז. מתקשר מיוזמתו למת"ק ומקבל אישור להעביר תלמידים באשר הם. לא סטודנטים. הוא אינו מתיר לנו לעלות לגבעה, ומכיוון שאין למעלה הרבה אנשים, איננו נלחמות על הזכות. צ., דובר המינהל, מוסר לנו שהסגר, שיימשך על מוצאי שבת, חל על סוחרים ופועלים, בעניין הסטודנטים אין הוא בטוח.

8:00-8:50    ואדי נאר

כ-4 טרנזיטים ואוטובוס אחד של בני נוער מחברון בדרכם לטיול ביריחו מעוכביםinfo-icon לבדיקה שגרתית.
 
לבקשתנו מגיע לשוחח אתנו נציג המת"ק ר. מלווה במשמר צמוד של איש מג"ב. הדבר כמעט מגוחך, נראה שאנשי מג"ב מבקשים להשגיח על נציג המת"ק ואינם מרשים לו לשוחח אתנו ביחידות. מכיוון שחייל מג"ב אחד עובר מתחת לחלונות האוטובוס ומאיים על הנוסעים שלא יזרקו דבר (אנחנו לא ראינו שזרקו) בפרצוף מאיים, ויש גם תגובה מיידית בתוך האוטובוס – אנו מבקשות שיזדרזו עם בדיקת האוטובוס כדי למנוע חיכוך מיותר. ואכן, איש המת"ק נלקח חזרה לביתן והתעודות מוחזרות במהרה.

הטרנזיטים גם הם משוחררים מהר יחסית, חוץ מאחד, שמחכה חצי שעה לאישור שב"כ לאחד הנוסעים. אנחנו מתעניינות אצל סגן א. ממת"ק הזיתים מה פשר החסות האישית הלוחצת על נציג המת"ק, והוא עונה שנציג המת"ק מטפל באוכלוסייה הפלשתינית בלבד, וכי בכל שאלה יש לפנות אליו (לא.) אישית. לא ברור מה ההתרחשות שהביאה לנוהל הזה, לאחר שבועות שנציג המת"ק דיבר אתנו בידידות רבה, אך כיוון שא. לרוב פותר בעיות ביעילות, אנחנו מוותרות.

באשר לטנדר מעוכב עם עזים המעוניין לעבור לגדה מאזור ירושלים – א. מסביר שיש צורך בתיאום על העברה כזאת וכי איש מטעמו מטפל בכך.