אבו דיס, קונטיינר (ואדי נאר), יום ב' 21.4.08, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email


 

3.00 ואדי נאר

הגענו לאחר משמרת בסילוואן, עקב הסגר החלטנו לנסוע למקום בו הוא לא יורגש אך כשהגענו לואדי נאר המקום שומם לחלוטין, מדי פעם מגיעה מכונית, המג"בניק מנפנף לנהג וזה חוצה את המחסום ללא בדיקה וממשיך לנסוע. המצב זהה בשני כיוונים.


 

3.05 החלפת משמרות. כל התנועה במחסום נעצר. עד ששוב נעמד מג"בניק מהמשמרת שהגיעה זה עתה ומנפנף לנהגים (שאינם מעיזים לנסוע אלא אם כן המג"בניק מסמן להם זאת על ידי נפנוף). 15 המכוניות שנהגיהן המתינו בסבלנות חולפות במחסום תוך פחות מדקה.


 

3.09: לפתע מגיח מג"בניק נוסף, מרים א הנשק וצועק "מארב, הסתערות, אש! אש! אש!" מצטרפים אליו שני מג"בניקים נוספים, אחד מהם הוא זה שעד לרגע זה נופף לנהגים שיעברו במחסום. התנועה נעצרת. המג"בניקים מתרגלים מארב, כורעים על הברכיים מתקדמים בריצה שפופה תוך כדי צעקות "אש, אש, אש".אנחנו והפלשתינים במכוניות הקדמיות מביטים במחזה ההזוי. בינתיים מתאספות בזו אחר זו במקום  כ 20 מכוניות.


 

3.14: התנועה שוב זורמת.


 

3:19 המג"בניק אותו אנו מכנות רק עוד "אש, אש, אש" ניגש אלינו לברר מי אנחנו. כשהוא חוזר למחסום הוא מחליף את המג"בניק המנפנף ומעכב כל מכונית, לוקח את התעודות לבדיקה.


 

3:22 מונית שמגיעה מכיוון בית לחם מעוכבת.


 

3:30 מונית לכיוון בית לחם מעוכבת

3:33 מונית שמגיעה לכיוון בית לחם מעוכבת

3.35 מג"בניק "אש, אש, אש" מבקש מנהג של אופל סטיישן לפתוח את תא המטען, לפתוח תיק נמצא מאחור ולרוקן את תוכנו. עד שכל זה קורה השעה היא 3.40 הנהג והרכב מעוכביםinfo-icon.

3.40 תושבי המונית לכיוון בית לחם שעוכבה לפני 10 דקות מקבלים את התעודות ויכולים להמשיך בדרכם. 10 דקות הן אומנם לא זמן כ"כ ארוך היום (כפי שעוד יתברר לנו), אבל בשמש הקופחת (29 מעלות בצל, אבל מי עומד בצל? מה יקרה למי שיעיז לעמוד בצל עוד נראה) כל דקה היא כמעט כמו הנצח.


מכוניות נוספות מעוכבות (אנחנו כבר לא יכולות לעקוב אחרי הזמנים, כ"כ הרבה מכוניות לשני הכיוונים מעוכבות במקום). בכניסה למחסום לכיוון בית לחם כ 25 מכוניות, כל מכונית חייבת לעצור ל"שיחה קצרה" עם המג"בניק ולבדיקת תעודות.

המכונית שעוכבה ב 3.35 יכולה להמשיך בדרכה.

השיירה לכיוון בית לחם מגיעה בינתיים כבר עד הגבעה הסמוכה בקצה האופק. כמעט כל מכונית, בעיקר מוניות משני הכיוונים, מעוכבת כרגע.


3.44 מג"בניק "אש, אש, אש" נעלם ובמקומו יוצא המג"בניק המנפנף. לפתע התנועה שוב זורמת, כ 20 מכוניות, ביניהן מוניות רבות, חולפות מבלי שאף אחת מהן נבדקת או מעוכבת.

מכיוון בית לחם מעוכבות כרגע 5 מכוניות, הראשונה, שעוכבה ב 3.22 יכולה סופסוף להמשיך בדרכה, לאחר 25המתנה של  דקות בשמש הקופחת .


 

3.45 התנועה מבית לחם זורמת, לבית לחם כ 25 מכוניות ממתינות. אף מג"בניק אינו נראה בשטח. הנהגים הפלשתינים ממתינים בסבלנות. ברוב המכוניות החלונות פתוחים, חם.


3.46 המג"בניק המנפנף מופיע ומסמן לנהגים שיסעו. נהג מונית נדחק לתור, הוא נעצר מייד על ידי המג"בניק, שמסמן לו לצאת מהתור ולהמתין בצד. המכוניות האחרות שהמתינו נעצרות, שכן אף אחד לא מסמן להן להמשיך. שני המג"בניקים (המנפנף ואש, אש, אש) ניגשים אל הנהג הנדחק ומדברים איתו, הם אוספים את התעודות של יושבי המונית. נהגי המכוניות האחרות ממתינים בסבלנות בפתח המחסום.

3.49 מג"בניק מסמן לנהגים שימשיכו לנסוע. כל נהג משאית צריך לעצור, לדרת ולפתוח את תא המטען, מה שמעכב כמובן את התנועה.


 

3.55 מונית נוספת מכיוון בית לחם מעוכבת. הנהג אינו עוצרinfo-icon לצד הכביש אלא נוסע כ 5 מטרים הלאה ועוצר בצידו השני של הכביש בצל, הנוסעים (ביניהם זוג מאוד מבוגר) יוצאים מהמונית. דניאלה מעירה: "זה לפחות עשה בשכל", אבל מהר מאוד מתברר לנו שהשכל שלנו כנראה אינו ישר. מג"בניק עם כיפה שחורה ניגש אליהם ומתחיל לצעוק על הנהג: "מה זה פה? תעשו לי פה בית זונות? כל אחד יעשה מה שהוא רוצה?" כשדניאלה חוזרת על מילותיו כדי אכתוב אותם הוא מנמיך את קולו, אוסף את התעודות ומורה לנהג להעביר את המכונית ולהעמיד אותה קרוב יותר למחסום, בשמש. הנוסעים מתיישבים כולם במונית, שוב הכול בשמש הקופחת, 29 מעלות בצל שממנו אסור לפלשתינים ליהנות.


 

3.57 כל מונית לכיוון בית לחם מעוכבת כרגע, דווקא לאמבולנסים נותנים היום לעבור בלי כל בדיקה.


 

4.00 אנחנו מתקשרות למוקד ההומניטארי ומדווחות על העיכובים הרבים מאז החלה המשמרת.

דניאלה מעירה שעד כה כל התעודות הרבות שנלקחו לבדיקה הוחזרו עד האחרונה לבעליהן. המג"בניק שמחזיר את התעודות ליושבי המכוניות לא יכול ללכת הרבה יותר לאט מקצב בו הוא הולך, מה אכפת לו? זה לא הוא שמעוכב בשמש במכוניות הלוהטות בלי מזגן.


 

4.05 במחסום עומד כרגע המג"בניק המנפנף, הוא מביט לרגע בפני הנוסעים היושבים במונית ומסמן להם  לעבור בלי לעכב את המונית. זו המונית הראשונה מזה כ10 דקות שלא עוכבה. 31 מכוניות עוברות ברצף, ביניהן מכוניות פרטיות, משאיות ומוניות, אף אחת לא מעוכבת, אף נהג לא צריך לעצור ולפתוח את תא המטען.


מג"בניק "אש, אש, אש" מגיח לפתע החוצה וניגש לנהג רכב פרטי שהגיע מכיוון בית לחם וכרגע הוא מעוכב. הנהג הפלשתיני מתווכח איתו, כבר הרבה זמן לא שמעתי פלשתיני מדבר בטון כל כך תקיף ובטוח עם חייל ישראלי. "אתה מעוכב" מסביר המג"בניק לבחור "ובתור כזה מותר לי להחליט עליך הכל: מותר לי להגיד לך לא לצאת מהרכב, לא לדבר בפלאפון, לא לעשן סיגריה." הבחור מעביר את המכונית שלו (שעמדה בצל) לשמש, מתיישב בתוכה וממתין.


 

4.08 המג"בניק המנפנף מופיע שוב והתנועה מתחילה לזרום. הוא עוצר מכונית גדולה ולוקח את תעודות הנוסעים לבדיקה, ואז חוזר לנפנף והתנועה חוזרת לזרום. 23 מכוניות, ביניהן מוניות ומשאיות עוברות ברצף.


 

4.15 משאית ועליה עיזים מגיעה למחסום. המג"בניק עוצר אותה, ניגש אחורנית, מנסה לראות בין רגלי העיזים האם יש עליה משהו נוסף חוץ מהעיזים ומלטף את אחת העיזים.

הוא שב לנפנף והתנועה שוב זורמת, הפעם עוברים 24 רכבים ברצף. הוא עוצר רכב עליו כתוב אותיות גדולות
TV
פותח את דלת המכונית, מציף בין רגלי האנשים, מאשר לרכב ולכל הבאים אחריו לעבור והתנועה שוב זורמת.


למעלה מ40 דקות הייתה במקום שיירה כי מישהו חשב שהתפקיד שלו הוא לבדוק כל תעודה ותעודה.

להזכירכם: במחסום נבדקים אנשים המגיעים משטח בי ונכנסים לשטח איי.


 

4.23 הבחור שעוכב בשעה 4.05 משוחרר. "אין להם אלוהים, לא דין ולא דיין, בעזרת השם יתהפך כל העולם" הוא צועק לעברנו בעברית מעולה, טורק את הדלת ונוסע, כולו זועם.


 

4.25 לאחר שהמתינו חצי שעה בשמש מורשים נוסעי המכונית שנהגה העיז לעמוד בצל להמשיך בדרכם.

אנחנו נכנסות למכולת הנמצאת ליד המחסום. "נו, נאנח לקוח זקן כשהוא רואה אותנו, "מתי יפתחו לנו פה? תדברו ותעשו משהו שנוכל לנסוע במכונית. עד מתי נעביר הכל על חמורים?"


 

4.27 בזמן שאני רושמת את דברי הזקן  (כשתי דקות) מג"בניק "אש, אש, אש" נעמד במחסום ובמקום להמשיך כמו חברו המנפנף הלאה את המכוניות כשנכנסו למכולת המחסום היה ריק!) הוא מעכב ובודק כל מכונית ותוך שתי הדקות הללו נוצר שוב תור של בערך 25 מכוניות.


 

עזבנו מיואשות ומדוכאות לנוכח מה שאנשים מסוימים עושים ברגע שניתנת להם טיפת כוח. איפה אולמרט? שיבוא ויביט בחמלה של חייליו.