דרום הר חברון, סנסנה, יום א' 10.2.08, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Seriously? Does this make us safer?

07:00-11:00


מעבר מיתר (סנסנה)

השעה 7:00. כ-200 איש במחסום. לא נראית תנועה. לשאלתנו, חלק מהפועלים אומרים שהם ממתינים 20 ד' וחלק שעה וחצי.

השעה 07:03. באורח פלא הגלגלת מתחילה לעבוד, אנשים נכנסים בקבוצות גדולות של כ-30 איש בכל פעם. תוך 25 ד' המחסום ריק לגמרי.

הפועלים מתלוננים על כך שלא ניתן להעביר כלי עבודה. מאוחר יותר לאה מבררת עם מפקד המחסום והוא טוען של-פי החוקים שלהם הם היו אמורים להעביר את הכלים בחודש הראשון לפעילות המחסום במתכונת האזרחית שלו, ולהשאיר אותם בישראל – משמע, לסמוך על המעביד. סידור בעייתי.

אדם אחר נאלץ להשאיר מאחוריו בבקבוק פלסטיק שקוף מלא בשמן זית. חישבנו שאם האדם הוא עבד לא מיומן, כך שהוא מקבל שכר של פחות מ-10 ₪ לשעה – עלות הנסיעה למחסום + עלות השמן שהשאיר מאחוריו, הופכת את יום העבודה הנוכחי לבלתי רווחי בעליל, עד כדי הפסדים.

שני אנשים אחרים מוחזרים בגלל העדר אישור.

קולה של הבודקת בתוך המתקן נשמע למרחקים – צורם ומשפיל.

07:35 – החיילים פותחים את השער הצדדי של המעבר בין הגלגלות כדי לקנות פלאפל. כתוצאה מכך הגלגלת הראשונה מפסיקה לנוע ופועל נשאר בתוכה – מחכה. לאה מרימה קול צעקה – המעביד יברח לפועל! תנו לו לעבור! הוא יפסיד יום עבודה בגלגל הפלאפל שלכם!
בלי מילה החיילים יוצאים מהמעבר וסוגרים את השער. הגלגלת משתחררת והאדם עובר.

שני אנשים נוספים מספרים לנו שלקחו להם את הרישיונות בלי כל הסבר ודרשו מהם להגיע לשב"כ לקחת אותם. הראשון היה שם כבר 3 פעמים וטרם קיבל את הרישיון חזרה. הבטחנו לבדוק.

הפועלים מספרים שהכביש העוקף לכיוון ראמדין נחסם לפני כשבוע ושאסור להתקרב לחסימה במוניות. הם מגיעים למחסום ברגל – דרך ההרים.
אנחנו נוסעות לראות ואכן כך הדבר – גופי אדמה ואבן ענקיים חוסמים כביש רחב ידיים.


כביש 60
צומת הכבשים
– אנחנו עוצרות לדבר עם נהגי המוניות. הנהגים מספרים שחיילי צה"ל שוברים להם את חלונות המונית אם הם מתקרבים מידי לחסימה (שנעשתה ע"י סלעים גדולים שאין שום סיכוי לעבור אותם במונית). עונש מקורי נוסף – להושיב אותם בבוץ בעינים קשורות.

הנהגים נסוגים כ-20 מטר פנימה מהחסימה.

פגשנו גם את ראש הכפר קהלית אל דאר אריה. הכפר מונה כ-5,000 איש ויש בו 3 בתי-ספר. הוא מספר לנו על גרפיטי בערבית שהופיע על ארון חשמל בצומת ובו נכתב "מוחמד הוא בן של חזיר". אחד הנהגים הראה לנו תמונה שצילם בפאלפון של הגרפיטי. למען הסר ספק, המילה 'חזיר' נכתבה גם באנגלית – Big. הם חושבים שחיילים עשו אותו. מישהו מהמת"ק מחק אותה.

אדם אחר, חבר פת"ח, מספר לנו שלפני כשבועיים הרביצו לו חיילים וכתבו לו על תעודת החברות שלו להגיע למת"ק בתאריך מסוים. הוא פחד ללכת. ביקש מאיתנו לברר איך הוא יכול להתלונן על החיילים.

מותשות ומעורערות ויתרנו על חברון וחזרנו הביתה.