דרום הר חברון, חברון, סנסנה, תרקומיא, יום ג' 8.4.08, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email

 0630- 1100

מעבר מיתר (סנסנה)
בעשרים לשבע אנחנו שם ובערך 100 פועלים עוד לא עברו, חלקם נמצאים בתור לפני הקרוסלה, חלקם בתור מהקרוסלה ועד לשרוול, וחלקם בשרוול. המראה מכוער ומעצבן כמו תמיד – לראות את בית הכלא המתנועע הזה. חלק מהפועלים מגיעים בזמן שאנחנו שם, ואני לא חושבת שיש פועל שממתין יותר מחצי שעה.
שני אוטובוסים מבית סאחור ובית לחם כבר מחכים שם - משפחות עם ילדיהן לביקורי האסירים. התור שלהם לבידוק יגיע כשאחרון הפועלים יעבור – זה יהיה בערך בשבע וחצי. מאוחר יותר, כשאנחנו חוזרות מהמשמרת בכביש 60 אנחנו רואים את האוטובוסים הפלסטיניים חוזרים ריקים ועל פי הערכת זמן, הבידוק של המשפחות נגמר כנראה בתשע. הפלסטינים עדיין באים בתלונות שהחזרה הביתה לוקחת יותר מדי זמן – אבל אין להם תלונות על התור בכניסה לישראל בבוקר (לא היום לפחות). בשבע, כשאנחנו זזות משם, נשארו עוד כחמישים פלסטינים בתור.


כביש 60
כל החסימות במקומן, כל הפילבוקסים מאוישים. בדרכנו חזרה בצומת הכבשים – ג'יפ  צבאי – החיילים בפנים, לא בודקים אף אחד בחוץ. בשיוך – חברון – בית ספר לבנות, עומד ג'יפ צבאי, החיילים בפנים ולא בודקים אף אחד בחוץ.


חברון 
יש שביתה ברשות הפלסטינית – גם המורים וגם הילדים הלכו לבית הספר וחזרו כלעומת שבאו. חוץ מהם חברון נראית נטושה היום במיוחד -  אין ג'יפ בציר המתפללים ואין עוד מחסומי פתע. בהשוואה לשבוע שעבר, ולפי דברי א' הנהג שלנו גם בהשוואה לאתמול – החיילים  ישנים היום.
מחסומי מערת המכפלה  - אין מוזיקה ואין מעוכביםinfo-icon אבל גם החנויות סגורות. אולי בגלל השביתה? חברון נראית היום ישנה יותר מתמיד. בגבעת האבות – שומרים עוד שני חיילים. בגבעת החרסינה נראים רק ילדים שחוזרים מבית הספר; בית המריבה – נותנים לעבור בלי לעצור אף אחד. ברחנו משם. תמיד נאחס חברון.


תרקומיא
ביום חמישי, ה -10/4/08, ייפתח מעבר תרקומיא החדש – הוא יועבר לידיים אזרחיות.

מאותו יום כל הפועלים יעברו רק דרך המחסום החדש וצפויים קשיים רבים.

מנהל המחסום, שמוליק שפרן, מצפה שיעברו בכל יום  כ-4000 פועלים. לאחר מעבר הפועלים נעשה מעבר המשפחות  שיוצאות לביקורי אסירים.

השאיפה של מפעילי המחסום היא שעד רבע לשבע בבוקר ייצא אחרון הפועלים. 

יש במקום 4 מכונות שיקוף ושמונה מכונות שבודקות את כף היד, ועוד שמונה מחשבים לרישום.

בינתיים את ההקלדה למחשב עוד עושים חיילים אנשי המשטרה הצבאית. הכניסה למעבר היא רק דרך קרוסלה אחת. אני צופה שבמקום הזה ייוצרו מרבית הבעיות – בכניסה לשרוולים. השירותים נמצאים רק בתוך המבנה ורק לאחר שעוברים את הקרוסלה הראשונה.
נציגי המת"ק אמורים להיות שם כל הזמן.

המחסום אמור להיות פתוח מארבע בבוקר ועד שמונה בערב. בימי שישי עד ארבע אחר הצהרים.

במקרים מיוחדים מאוד  -  פלסטינים שיגיעו יותר מאוחר יוכלו לעבור דרך מעבר המכוניות הפתוח 24 שעות ביממה, אך הפרטים שלהם יועברו למת"ק והרישיונות שלהם עלולים להילקח מהם.

אנחנו בתרקומיה מדברות עם שמוליק – ותכונה רבה נראית בחנייה, מתארגנת שם שיירה של אחמ"ים שמלווים באנשי ביטחון וכולם נראים מלאי חשיבות. שלחתי את עצמי למשימת ריגול של מי השיירה הזאת, ומסתבר שאני מרגלת גרועה מאוד ולא קיבלתי מידע. בדרכנו חזרה ראינו המון מכוניות צבאיות מאבטחות פתאום את הצירים. כשחזרתי הביתה קיבלתי הרבה שיחות טלפון מפלסטינים שהתלוננו על ריבוי מחסומי הפתע. בשיחה עם הצבא הסתבר שהרמטכ"ל וראש הממשלה  היו בביקור.
בעודי כותבת את השורות הללו בישר לי הדובר שהם כבר עזבו את האזור ומספר מחסומי הפתע ירד -  שיגרת הכיבוש של עם שלם מעצבנת אותי ממש – למתנחלים לא הפריעו.