א-ראם, ג'בע (ליל), קלנדיה, ראפאת (ביר נבאלא), יום א' 3.8.08, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Seriously? Does this make us safer?

 

15:20: מחסום א-ראם. לא היו פלסטינים במחסום.

מא-ראם נסענו לקלנדיה דרך בית חנינא, בצד "הירושלמי" של החומה. בדרך פגשנו נציג אלביט, קבלן שמוסיף גלילי תיל בראש החומה וחיישנים לאורכו המתחברים לפלזמות בחדר בקרה של מג"ב המאפשר לאתר במדויק כל ניסיון לעבור את החומה.

15:30: עצרנו במחסום עטרות ודברנו עם החיילים. לא היו הפרעות לתנועה במקום.

15:45: קלנדיה: פגשנו את מוסא מקטנה שמסר לידינו עדויות מצולמות לנזק שנגרם לשדות ביישוב שלו מזרימת הביוב של הר אדר.

15:55: בכניסה הצפונית לקלנדיה אישה עם עגלת תינוקות (ובה תינוקת ישנה) נעמדת לפני המעבר המוצר ותוהה כיצד תוכל לעבור את המחסום עם העגלה. טלפנו לחמ"ל בבקשת עזרה ואמרו שישלחו מישהו לפתוח את "השער ההומניטארי" אבל זה ייקח רבע שעה. בינתיים האישה נדחסה לתוך המעבר עם העגלה ואנחנו בעקבותיה. ליד הקרוסלה היא הוציאה את התינוקת וקפלה את העגלה ועזרנו לה לעבור בקרוסלה. ואז היא נעמדה בתור בשרוול 4 (רק תור אחד פעל) שבו המתינו כ-25 איש. עדיין לא הגיע החייל שאמור היה לעזור לה לעבור. התינוקת התחילה לבכות והממתינים ריחמו על האישה והתינוקת וקידמו אותה לראש התור ועזרו לה לעבור. נשאלת השאלה, למה משמש "השער ההומניטארי"? מי שולט בו ומתי פותחים אותו?

עדיין פועל רק מסלול מעבר אחד (ובו כאמור כ-25 ממתינים) ותור ארוך של למעלה מ-40 אנשים משתרך לו בסככה הצפונית.

16:15: פותחים עוד מסלול.

16:20: ברחבת האוטובוסים: אמבולנס מגיע מירושלים לקחת חולת לב המגיעה מטול כרם. האמבולנס הפלשתיני עובר את המחסום תוך 3 דקות ונעמדת ליד האמבולנס הירושלמי. מנתקים את החולה מהמכשור הפלשתיני ומעבירים אותה באלונקה לאמבולנס הירושלמי. היא נראית ממש לא טוב (קהל לא קטן עומד מסביב ומסתכל בנעשה). ואז לוקח עוד כמה דקות יקרות עד שמחברים אותה למכשור החדש, דקות שאולי הן ההבדל בין חיים למוות.
16:30: האמבולנס עוזב את הרחבה לביה"ח מוקאסד ומפעיל צופריו, דבר חריג למדי.

מרחוק אנו רואים שהתור בעטרות כבר התארך מאד. בכיכר הצפונית, בכניסה למחסום הרכבים של קלנדיה, אנחנו סופרים יותר מ-8 אוטובוסים ממתינים לעבור. הנהגים שכבר עברו ספרו שהמתינו 20 דקות רק כדי להגיע למחסום. הנוסעים שלהם, שעברו את מחסום קלנדיה ברגל, מחכים ברחבת האוטובוסים לבואם כדי להמשיך את נסיעתם.

16:34: פתאום יד נעלמה פועלת ושורת אוטובוסים עושה את דרכה למחסום.

16:45: בחזרה למחסום הולכי הרגל. שוב פועל רק מסלול אחד אבל כעת אין תור בסככה. אנחנו עוזבים את קלנדיה ונוסעים לרפעת.

17:10: רפאת: חיילים שמחים לקראתנו, כנראה שאנחנו מספקים להם בידור. אחד מספר שקצינים מדברים על הורדת מחסום רפעת (שסה"כ מציק רק לפלסטינים העושים את דרכם מביר נבאלה לרמאללה וחזרה). נחיה ונראה.

17:30: ראפאת: תור המכוניות מונה 5 רכבים.

18:00-18:10: ליל: אין הפרעה לתנועה מצד החיילים, רק פסי ההרעדה הנוראים מאטים את התנועה