ארתאח (שער אפרים), מעבר אייל, יום ב' 10.5.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
נור (מצלמת), גלילה, סנאית (מדווחת)
May-10-2010
|
Morning

03.35  ארתח
חסימות פלסטיק אדומות ומפוספסות  הוצבו בפתח הכביש המוביל אל הרחבה שבה מכונסים בדרך כלל הפועלים לאחר יציאתם מן הבדיקות. עד לשבוע זה המכוניות המסיעות אותם לעבודתם היו ממתינות על כביש זה. מעכשיו עליהם לפסוע אל מגרש החנייה המרוחק יותר.
הגענו מוקדם והלכנו אל אזור התורים הממתינים. ליד קרוסלותinfo-icon הכניסה היו המוני בני אדם.  על הקרקע ישבה מצופפת יחד קבוצת הנשים (ראו תמונה) ונשים נוספות התגודדו בפיתול הראשון של מסלול ההליכה. ב 8 דקות לארבע נשמעה הכריזה הראשונה. ב-04:00 נפתח השער  והחלו הדוחק והריצה הבהולה מן קרוסלות אל המעבר הבא לקראת הבדיקה(ראו תמונה).  אנשים בודדים ראשונים ביציאה מהליכי הבדיקה  הופיעו כ 6 דקות לאחר מכן.  הם התקבצו באיטיות . קרוסלת היציאה נפתחה ב 4 ושבע דקות.  זרימת העובדים התגברה רק לקראת חמש. הייתה הפסקה יזומה במעבר האנשים למשך דקות ספורות  מעט לפני חמש.  ב04:45 עברו 30 איש לדקה. שתי נשים הוחזרו ואיננו יודעות מדוע.
מהלך המעבר נמשך כ 12 דקות לאדם מקרוסלת הכניסה ועד קרוסלת היציאה בשעה 04:35;  20 דקות  למעבר זה אחרי 04:30. ההסבר ניתן מפי אנשים רבים -  פחות מדי אנשים מועסקים בבדיקה בחדרי הבדיקה אליהם מולכים האנשים לאחר הכניסה למבנה.  היו תלונות על 14-25 אנשים בחדר, שככל הנראה נועד למספר קטן בהרבה. היו תלונות על כך שמרבית המעברים לחדרי הבדיקה  היו חסומים ולכן הייתה הידחקות גדולה עוד יותר במעבר שתיפקד.
אנשים רבים התלוננו על מה שמתחולל בימי ששי. לדבריהם המחסום נפתח בחמש במקום בארבע,  מספר הבודקים בחדרי הבדיקה ובעמדות בדיקת התעודות קטן הרבה מן הרגיל. התוצאה היא שאנשים מגיעים למחסום מוקדם אבל מאחרים ביציאה ממנו ומפסידים יום עבודה.
התברר לנו שאנשים מגיעים למחסום זה לא רק מן האזורים הצפויים אלא אפילו מטובאס שבבקעה!!
נפתח קיוסק משקאות וסנדוויצים בתוך רחבת ההמתנה וכן קרון-קיוסק במגרש החנייה. האחרון מופעל על ידי אדם מטייבה,  ויש להניח שגם הראשון כך. מחיר כוס קפה קטנה 2 שקלים, מחיר סנדוויץ 5 שקלים.  ברחבה ליד הקיוסק מוצבים כ15 כסאות פלסטיק ושני שולחנות קטנים. אחד מהם נועד לשקיות סוכר וכפיות.
0
5:05  אייל
המוני בני אדם ומכוניות מתגודדים בשטח שמעבר לרחבה המגודרת.  ממש לפני שהגענו הייתה הפסקה יזומה של מעבר אנשים למשך 10-15 דקות. אנשים אמרו שהדברים החלו עם עיכובו של אדם שניירותיו לא נראו כשורה למאבטחים.  נראה היה שמרבית האנשים כבר עברו, זרם היוצאים לא היה צפוף -20 איש לדקה. אנשים אמרו שהבדיקה היתה בסדר והמעבר  בכללו גם כן.  התלונן בפנינו אדם שמעבידו  דורש ממנו לשלם לו סכום יומי גבוה( 60 שח)  כדי לפצות את המעביד על ימי העבודה שבהם הפועל אינו יכול להגיע אליו, בחגים היהודיים, בשל הסגר.  הוא ביקש שנכין דפים בערבית שיפרטו את זכויות העובדים בעניין  זה ובעניינים אחרים כמו פיצויים עם עזיבת מקום עבודה. דפים אלה הוא היה רוצה להדביק במקומות בולטים בשטח המחסום, וכן לחלק לאנשים העובדים במחסום.