ארתאח (שער אפרים), מעבר אייל, יום א' 9.5.10, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
מיכל ש.פ., חנה א. (מדווחת)
May-9-2010
|
Morning

ארתח
בכל פעם משנה המחסום את פניו ובעצם, מציג שתי פנים. מצד אחד, הוא הופך למקום תחום ומסוגר, כובש עוד חלקת קרקע ועוד אחת ומרחיק כך את כלי הרכב הממתינים לפלסטינים העמלים מעליו ומציב שלטים המאפשרים רק לרכב מורשה לבוא בשעריו. מאידך, הגינון עולה כפורח ובית הקפה הממוקם סמוך לפתח היציאה מהמחסום מקורה עץ, לידו כסאות פלסטיק לבנים (ומצד מיגרש החניה המשמש את מפעילי המחסום יש אפילו דֵק ושולחנות) כאילו הוא משרת טיילים בשמורת טבע.
אבל השאלה המנקרת בנו בעקבות היום הזה: מה הן סמכויות מפעילי המחסום? האם הם יכולים להחרים מאנשים את היתרי העבודה שלהם? האם הם רשאים לעכב במחסום עצמו אנשים כעונש?או, שההתנהלות המוכרת ממחסומים צבאיים זולגת אל המחסומים בהם עוברים פועלים אל עבודתם בישראל (להזכירנו, פועלים שעברו את כל מנגנוני הבידוק הבטחוני ואושרו) ושכרון הכח משתלט.
הגענו ב-04:10 ובדיוק ראינו את ראשון הפועלים יוצא. אולם, הוא היה אחד המאושרים היחידים כנראה שעברו את הליך הבדיקה מהר כל כך.
הנהגים אמרו כי ב-04:05 הכריזו על תחילת העבודה, כלומר הפעלת המחסום וכך גם סיפרו מתנדבי EAPPI שהיו באזור הכניסה למחסום.
4 קרוסלותinfo-icon נפתחות ומאפשרות בכל פעם לקבוצה של 50-70 איש לבוא בשערי המחסום ואז עוצרים אותן לפרק זמן קצר. נשים עוברות עם גברים למרות בקשה לתור נפרד שחזרה ונשנתה בפעמים אחרות שהיינו שם. שלב הבידוק הראשון שהוא היחיד בו אנחנו יכולות לצפות, כולל הנחת חפצים (שקיות, פחיות משקה, תיקים) על דלפק, מעבר במגנומטר ואיסוף החפצים לקראת הכניסה אל השרוול וממנו אל החדרים והבדיקה הביומטרית.
04:30 - אנחנו עוברות לכיוון היציאה מהמחסום. יותר מאדם אחד מתלונן על בעיות במעבר ביום שישי. 'אתן צריכות לבוא ביום שישי' אומרים לנו. עבור הפועלים זהו יום עבודה רגיל אך משום מה פעלה רק עמדת בידוק אחת ורבים חזרו הביתה מבלי להגיע לעבודה.
מאוחר יותר פגשנו את מוחמד מקפין, מכר ותיק של פעילות בקבוצה הצפונית. הוא חיכה במחסום ביום שישי האחרון מ  09:00 - 11:15 על מנת להגיע למעסיק שלו ברמת השרון, ונאלץ לחזור על עקבותיו.היום יצא מביתו ב-03:30, הגיע למחסום ב-05:00 ויצא ב-06:10.
גבר נוסף מספר כי ביום שישי היה צפוף מאד בשרוול, יש שם מעקה והוא עלה עליו. אחד המאבטחים הורה לו בגסות לרדת מהמעקה. התפתח ביניהם ויכוח. המאבטח קלל אותו באמא שלו ואמו נפטרה והוא נפגע עד מאד. כתוצאה מכך מנעו ממנו לצאת לעבודה ועוד החזיקו אותו במחסום 5 שעות עד שאיפשרו לו לחזור הביתה.
לפני שעברנו לכיוון היציאה מהמחסום 'סימנו' את אחד הנכנסים כדי לראות בכמה זמן יעבור את הבדיקות. 13 דקות עברו מרגע שעבר בקרוסלות הכניסה ועד שיצא מהמיתקן. אולם, גבר אחר שיוצא אומר שלא מעבירים מהר. ואכן, אנשים יוצאים טיפין טיפן.
04:45 – קצב היציאה גבר.
05:01 – שני גברים שיוצאים מתלוננים על כך שמכניסים לכל אחד מ-4 חדרים 14 אנשים, 6 'חלונות' מאויישים אבל באחד מהם הבודק ישן.
05:10 – חזרנו לכניסה. עכשיו הקול ברמקול המורה לנבדקים מה לעשות הופך לעצבני.
05:30 – הפסקה בהכנסת אנשים.מתוך המיתקן נשמעות צעקות. לא ברור לנו אם הן בין הבודקים לבין הנבדקים, או בין הנבדקים לבין עצמם.
05:52 – חזרנו ליציאה ונראה שקצב היוצאים מהיר.
05:50 – גבר שנבדק וכבר יצא החוצה חוזר כי לקחו לו את הת.ז. כשהיה בחדר ולא החזירו לו.
06:02 – דיווחנו על כך לא' מן המת"ק. א' בירר. התעודה איננה!! הבודקים מתעקשים שהחזירו את התעודה. מאחר ש-14 ת.ז. (כמספר האנשים הנמצאים בחדר בנקודת זמן נתונה) מוחזרות בחבילה אחת לאדם אחד, יש סיכוי שאחד מאלה שהיו יחד עם אותו גבר שתעודתו נעלמה לקח אותה בטעות. אולם, האם לא יהיה זה ראוי יותר שכל אחד יקבל את תעודתו לידו ממי שבדק אותה?האיש החליט ללכת לעבודה ולא להתעכב במחסום.
06:30 – אין כלל תור בכניסה. מדי פעם מגיע אדם ונכנס אל המחסום. לפני שעזבנו ביררנו אצל מתנדבי EAPPI כמה אנשים עברו עד עתה: 2500. הם מעריכים כי סה"כ יעברו עד 07:00 כ-3000 גברים ו-120 נשים. הם גם מסרו כי שלושה לא יצאו לעבודה: לגבר אחד היתה בעיה בטביעת האצבעות, לגבר אחר אין היתר עבודה כיוון שהבוס שלו לא שילם עבור ההיתר ואשה אחת חזרה כיוון שהחמיצה את ההסעה. שלושה אנשים שיביאו פחות אוכל הביתה אייל
לא ערכנו תצפית במחסום אייל אולם, בעודנו במחסום ארתאח, מתנדבת מ-EAPPI קישרה בינינו לבין אחד הפועלים. הוא עמד בצד וניגש אליו מנהל המעבר ואמר לו לדבריו 'יש פה בעל בית אחד וזה אני'. לקח לו את היתר העבודה וסירב להחזיר. התקשרנו לא' מהמת"ק (בשעה 05:30) ולאחר בירור מסר כי מנהל המעבר לקח את האישור כי האיש (שמו ומקום עבודתו רשומים אצלנו) הפריע מסיבה ביטחונית. לא קיבלנו את הטיעון הזה וביקשנו מא' לבדוק שנית. קצת אחרי 06:00 שוב שוחחנו עם האיש שנלקח לו האישור והוא אמר כי 'בעל הבית של המקום אמר 'שב פה. אני אחליט אם להחזיר לך'ב-06:48 התקשר האיש ומסר שקיבל את האישור בחזרה.
כמו כן,דיברנו בטלפון עם אחת הנשים שלא אושר לה לעבור כיוון שהת.ז. שלה 'פתוחה קצת'. היא נשלחה להחליף את הת.ז. גם היא הפסידה יום עבודה. 
ולמי שלא ראתה: יצחק אמסלם, סגן נשיא התאחדות הקבלנים אומר "פועל זר עובד כל היום - פלסטיני צריך להגיע למחסום עד 5 בערב" (דהמרקר,08.5.2010
http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=skira20100507_1167683)