ארתאח (שער אפרים), מעבר אייל, ענבתא, ראס עטיה, יום א' 21.2.10, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
אליקס ו., סוזן ל. (מדווחת), צ'רלס ק. (מתרגם)
Feb-21-2010
|
Afternoon

סיכום
היה שקט מוזר במשך המשמרת היום, שעורר את החשש כי "טרנספר," הכינוי המכובס ל"טיהור אתני", כבר מתבצע בשטחים הכבושים. היו פחות רכבים פלסטינים בכביש היום, פחות מוניות, פחות מכוניות פרטיות, מספר רב של משאיות ישראליות מתנעות בכבדות, והרבה מכוניות ישראליות פרטיות.  עוד עובדה בולטת בשטח המבססת אץ החשש הזה היא חומת ההפרדה אשר מתפתלת לאורך החלק הפנימי של צדו הפלסטיני של הקו הירוק כדי לכלול את ההתנחלויות הישראליות בצד הישראלי של החומה. כבר מזמן אנו רואות כיצד החומה חודרת לאדמות הפלסטיניות, מפרה זכויותיהם לעבודה ולתנועה חופשית, מסייעת לערער את הקשר העמוק של הפלסטינים לאדמתם, ויוצרת בסיס עובדתי לפחד מטרנספר.
12:30  ליד אלפי מנשה
הזהרו – כל אלה הנוסעים בכביש ליד "העבודות המתבצעות" בחומת ההפרדה העתידית.  "נוצרה"– או שהמהנדסים הדגולים של צה"ל יצרו – עלייה תלולה מאוד בין הכביש שבבנייה וזה שעליו אנו נוסעות.  הרבה כלים עובדים פה, משפרים את הכיבוש, כמובן.  יש תיל חדש מעל לחומה החדשה, עדיין חצי-גמורה.  אך יגמרו אותה:  העבודה תמיד מתבצעת במהירות למען הכיבוש.
12:45  ראס א-טיה
נדמה כאילו נתקלנו בהצגת "הכסאות," מאת אג'ן יונסקו.  במרכז המחסום עומדים, אמנם, שני כסאות פלסטיק לבנים, עליהם יושבים שני חיילים, בנינוחות ובשלווה.  אולי הם באמת מדגישים את הבדידות וחוסר התועלת שבקיום האנושי!  כתוספת לתפאורה עומד חייל נוסף, ומ"צדקית משלימה את התמונה.  פעילות?  היום אין הרבה.  שתי נשים צעירות מראות את ת.ז. שלהן, שני ילדים קטנים משוטטים מכיוון הכפר, אחד גורר מאחוריו שקית ניילוןinfo-icon גדולה עליה כתוב UNICEF.  האוטובוס, תרומת ממשלת איטליה, מגיע, מלא נוסעים, והנהג אומר לנו, "נראה איך זה הולך היום."  החיילים קמים מכסאותיהם, אך אין בדיקות והאוטובוס ממשיך לתוך הכפר. 
שניים מבין שלושת הצעירים אשר מוקדם יותר במשמרת שלנו עברו את חומת ההפרדה עוצרים ליד מכוניתנו כאשר אנו עומדות לעזוב.  אחד, תושב אד-דבה, בקרבת מקום, מדבר עברית של רחוב רהוטה, אשר למד בבית סוהר.  החיילים מקשים מאוד על החיים, הוא אומר, אך לא היום, וד' עובר הלוך ושוב מספר פעמים ביום כדי להקשות עליהם.  במילים אחרות, גם הוא משתתף בתיאטרון האבסורד!
 14:50  ענבתא
תנועה רבה בשני הכיוונים.  הרמזור האדום דולק כתמיד אך אין לו משמעות.  חייל עומד ללא תכלית בצד, רחוק מעמדות הבדיקה הריקות.  חייל שני מצטרף אליו, אך עד מהרה חוזר למגדל התצפית הצבאי.
15:10  אירתאח
פלסטינים מעטים חוזרים מעבודתם, ואיננו רואות מישהו עובד בעמדות שבפנים.
15:35  אייל
כאן רבים יותר חוזרים מעבודתם, עוברים במהירות לתוך הבניין ויוצאים שוב ללא עיכובים. 
15:50  צופין
המון בנייה מבטון מתבצעת כאן בהתנחלות מעל מחסום קלקיליה הישן, וניתן לקנות בית שיש בו 5-6 חדרי שניה – או שמה הוא כבר נמכר?