קלנדיה, יום ד' 28.10.09, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
איבוון מנסבך וחנה טל(מדווחת)
Oct-28-2009
|
Afternoon

  מחסום אל ג'יב ומחסום קלנדיה  3:00 - 5:30                   
    נוסעות מרמות לגבעון ולגבעת זאב. הפניה שמאלה מכביש רמות לתוך בית איכסא אסורה.אפשר להכנס לכפר רק אם מגיעים ממערב. ממשיכות לגבעון.חומה "דקורטיבית" צמודה לכביש מול גבעון. החומה מתחברת ברצף למחסום 4 הנמצא על 443 , בפניה לעטרות. לאורך כל הקטע הזה צמוד לחומה כביש בטחון. לפי הבנתנו כל החומה הזאת היא חלק מהסגירה של מובלעת ביר נבאללה. לא עקבנו אחרי כל הרצף. עדיין על אותו כביש, בתחילת גבעת זאב, יש מימין תחנת "דלק" וממש לפניה פניה ימינה למחסום קבע חדש- מחסום אל ג'יב.
 
מחסום אל ג'יב
פיל בוקס גבוה, מעבר דו מסלולי  פשוט להולכי רגל, מחסום מכוניות מקורה ומשוכלל, שעדין אינו פעיל,חיילי מג"ב ומאבטח אזרחי.המחסום מפקח על מעבר הולכי רגל מהכפרים הסמוכים, אל ג'יב וחלאילי, ומכפרים הרחוקים יותר כמו בידו. לפי הערכה עוברים  ביום כ-1000 בעלי אישור  לישראל וחזרה. הולכי הרגל הנכנסים, נבדקים בחדר קטן. המחסום פתוח 24 שעות.  החל מ-4 או 5 בבוקר מתחילים הפועלים לעבור. בעלי אדמות מחוץ לגדר, מורשים לצאת מהמובלעת כדי לעבדן ,לעיתים רחוקות, בהתאם לאישור המתק. (שלב ראשון בדרך להחרמה?)
מתוך המובלעת יש אפשרות לאנשים לצאת לרמאללה דרך ביר נבאלה
 
ממשיכות לעופר, הנושא עליו דגל ישראל גדול ומתוח. משם ימינה ל443 ולקלנדיה.
 
15:50 מחסום קלנדיה.עומס בככר דרומית לכוון רמאללה.
 
16:05 שרוולים 2 ,3 , 4 פתוחים.
 
בככר הצפונית הבוטקה של "סע עצור" מגודר מסביב בגדר רשת.
יודעי דבר הסבירו:" המסלול החדש שנבנה בצמוד למחסום המכוניות נועד לאוטובוסים. נוסעים בעלי תעודות כחולות יעברו את הבדיקות שם, במסלול הולכי רגל, ויעלו שוב לאוטובוסים." (וזה בניגוד משווע לבעלי תעודות ירוקות, היורדים בככר, הלכים בגשם או בשמש או בגז לבדיקה במחסום, יוצאים, מחכים לעוד מיניבוס, משלמים שוב ואולי מגיעים.)
 
16:20 בככר הצפונית מתחיל בלאגן שכנראה הפך לשגרה יומית. נער זורק אבן הקשורה לדגל פלשתין. בהמשך זורקים הנערים אבנים לכיוון הכביש היוצא מישראל, על גדר הרשת המקיפה את הבוטקה ולכיוון החיילים במחסום המכוניות. מבוגרים מנסים להרחיק את הנערים  חסרי הפחד. שותף נוסף הוא הפיל בוקס, הפונה לנערים בערבית: לכו הביתה, תסתלקו, אני אוציא לך את הריסים, יא שרמוטה, כוס אמאק, בן כלב. הפיל בוקס גם מציע למוכר התירס לעזוב את המקום. התרגום מאת הצופים במגרש החניה.הנערים חוזרים שוב ושוב והפיל בוקס צועק שוב ושוב.
 
16:35מתחילות לעבור בשרוול 2.
16:45 יוצאות.
במגרש המיניבוסים פונה אלינו אחראי על נהגים: " אל תדברו עם אף נהג. לפני כמה ימים דברתי עם הנשים שלכם, לקחו אותי לחקירה ואמרו שאני מצלם לכם דברים." זזנו מיד.
 
מצפון, מעט אחרי המחסום לכיוון רמאללה בוער בלהבת ענק על המדרכה צמיג. המכוניות חולפות לידו, גם רוכב אופניים, האש לא מרשימה איש  או חייל או מאבטח.
 
16:55 ליד מגרש המיניבוסים על הכביש לרמאללה חונה בניצב ג'יפ מג"ב. החיילים מתפרשים.
17:00 הצמיג כבה.
חיילי מג"ב עוצרים מכונית אחת- גרר נושא פרטית- אולי הגנבים עוברים במחסום.
מחסום המכוניות נסגר, תנועת המכוניות מישראל ואליה- פוסקת. מתברר שכל זה מאפשר את יציאתה של חיילת מג"ב מהבוטקה והחזרתה למחנה בליווי מאבטח. בסוף, המחסום מורם והתנועה מתחדשת.
 
17:10  פועלים רבים מגיעים למחסום מירושלים.
מחסום עטרות טרום קלנדיה  יוצר תור של  כ- 15 מכוניות ממתינות