ארתאח (שער אפרים), דיר שאראף (חביות), מעבר אייל, ענבתא, יום ג' 29.9.09, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
ברוריה רוזנווקס, דבורקה אורג (מדווחת)
Sep-29-2009
|
Afternoon

2.45  חביות - 3 חיילים מתחת לסככה, לא עוצרים מכוניות.

3.00  ענבתא - אין חיילים  על הכביש

3.10 מעבר תאנים - כ-10 מכוניות של ערבים ישראלים (נטולי חוק השבות) ממתינות למעבר.

3.20 אירתח - במשך השהות שלנו במקום פנו אלינו עשרות פועלים ואמרו:  למה אתן לא כאן בבוקר?! למה לא הייתן בבוקר? היום למשל היה בלגן נורא וגם מכות. אנחנו מגיעים בין 4.00 ל 5.00 ויצאנו מכאן רק ב-7.00 - 7.30.  כולם איחרו היום לעבודה. עד שהתחילו בבלגן לא פתחו את המעבר. רק כשכל המקום כבר מלא אנשים ומתחילות דחיפות וצעקות הם פותחים. היו רק שני מעברים לכניסה ופתחו רק 6 עמדות מתוך כ- 16 שקיימות. הם פותחים את המעבר  רק כשיש צעקות ובלגן! את התלונות הקשות האלה השמיעו לנו עוד ועוד פועלים מכל קבוצה שהגיעה למחסום. רבים מהם ביקשו שנדווח למישהו על המצב הבלתי נסבל הזה.  

כשהיגענו לא פעלה אף עמדה למרות שמספר פועלים כבר המתינו ליד הקרוסלה. קראנו בקול למי שהיה מוכן לשמוע, שיפתחו את המעבר וכך נפתחה עמדה אחת. כשהתארך התור התלוננו אצל  השומר בחצר שאמר (בחוסר רצון גלוי)  שיודיע על כך למתקן, ואמנם נפתחה עמדה שניה, אבל לא לזמן רב. מיד כשהצטמצם התור סגרו אותה, ושוב נותרה פתוחה רק עמדה אחת.

4.15 נאסף תור ארוך של יותר ממאה איש. רק עמדה אחת נפתחה ובהמשך נוספה עוד אחת, אבל עדיין המתין תור ארוך. התקשרנו אל המוקד ההומניטארי,  ראשית להודיע על התלונות הקשות של הפועלים על התנהלות המחסום בבוקר,  וגם ביקשנו שינסו ללחוץ לפתיחת יותר משתי עמדות בשעת הלחץ סביב השעה 4.00 ענתה לנו טל וכפי שנמסר לנו מיד דיברה עם אנשי המחסום.  (אז מה?)

4.40 במעבר אייל זרם דליל מאוד של אנשים עובר במחסום ללא עיכוב.

חמדן על התנסויותיו  במעברים משכם ורמאללה אל שטח ב' וישראל: במהלך הנסיעה סיפר לנו שהמעבר לפלסטינים הישראלים מערי הגדה בחזרה לישראל לגמרי לא חלק אלא כרוך בבדיקות ועיכובים.  יום לפני עיד אלפיטר ממש שעה לפני תום הצום כשנכנס משכם לשטח ב' דרך המעבר הישן של בית איבא ראה שהורידו אנשים ממכוניות כשגבם אל הכביש ובינתיים ערכו בדיקות ברכבים. ביום ד' 23/9 כשחזר מרמאללה עם עוד חברים דרך מחסום קלנדיה במעבר לכביש לכיוון ראש העין (כנראה 445), הורידו את החברים הישראלים מהרכב שלו והוא, כנהג, נאלץ להמתין להם שעה שלמה עד שנבדקו.

__._,_.___