ריחן, שקד, יום ג' 29.9.09, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
חנה ה' ורותי ת'
Sep-29-2009
|
Afternoon

15:00-16:45

15:00 מחסום שקד-טורה

הגענו למחסום שקד לאחר שהבאנו למחסום ג'למה את איה הקטנה, אמה ואדם נוסף. מחסום ג'למה לובש מראה חדש. ממזרח לטרמינל בג'למה הוכשרה דרך חדשה עם שעריםinfo-icon וגדרות עבור מעבר מכוניות מישראל לגדה. מגרש החניה עמוס במכוניות וגם מתחם גב-אל-גב רוחש פעילות.
כאן, במחסום שקד, שקט מאד. אדם בודד נכנס לבידוק ויוצא כעבור פחות מדקה. במשך 25 דקות בהן שהינו במחסום עברו שלוש מכוניות.

15:35 מחסום ריחן-ברטעה
מגרש החניה בצד הפלסטיני מלא כמעט עד אפס מקום.
ב-15:45 מגיחות כ-8 נשים צעירות ממונית צהובה, חלקן עם ילדים קטנים על הידיים, רובן בבגדים מסורתיים ומיעוטן במכנסי ג'ינס. הן באו מג'נין והן נוסעות לברטעה. אנחנו נפגוש את האחרונה שבהן מן העבר השני של הטרמינל ב-16:35. התנועה מכיוון הגדה מועטה ולא ברור לנו מדוע מעבר הנשים ארך 50 דקות. מצד שני, מעברן עיכב את הפועלים השבים לביתם לגדה. פועל שחוזר מעבודתו בחדרה לביתו בזרזיר (בדרך לג'נין), עבר בבוקר באירתח (טייבה) ומספר על "לחץ אדיר" שהיה שם לדבריו. פועלים רבים שבו לבתיהם, ויתרו על יום עבודה כאשר נוכחו לדעת שלא יוכלו לעבור בזמן. פועלים נוספים מאשרים את דבריו: הגיעו למחסום אירתח ב-4:30 לפנות בוקר ועברו ב-7:00.
בשעה 16:00 הכניסה לטרמינל מכיוון מרחב התפרinfo-icon ריקה מאדם אך תוך כמה דקות מגיעות קבוצות של פועלים מחדרה. "איזה בלאגן היה היום בטייבה" מפטיר אחד מהם לעברנו. ב-16:15 מגיעה קבוצה גדולה. מיודענו ס' מספר שגם כאן היה לחץ בבוקר. מישהו מוסיף שגם בג'למה היה כך. כעבור שתי דקות מתחיל להסתמן לחץ לפני הקרוסלה. בין 16:15 ל-16:40 הקרוסלה נפתחת ונסגרת 5 פעמים. קבוצה של נשים עם ילדים, עמוסות בחבילות, מעוכבת באשנב. הם עוברים ב-16:40 וכעבור שתי דקות נפתח סוף-סוף אשנב נוסף לאחר שהתחילו להשמע קולות עצבניים מכיוון התור. מעבר האנשים רצוף עכשיו ואנחנו עוזבות.