ג'וברה (כפריאת), ענבתא, קלקיליה, יום ה' 13.8.09, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
שושנה ז., נינה ס. (מדווחת)
Aug-13-2009
|
Morning

 7.00 ג'בארה לקח 10 דקות עד שהגענו לשער 754.

כל העוברים נרשמים ואין עיכובים. החיילים ניסו להרחיק אותנו והתלוננו על ששושנה צילמה (לא צילמה אותם אבל את זה הם לא ידעו) בסוף צלמו אותנו ואת המכונית שלי. בצד ישב ערבי זקן ליד סככה מאולתרת מוקף בחוט תייל. לא הצלחנו לברר על מה ולמה. הודענו למוקד ההומניטארי  ולאחר 20 דקות החלטנו לעזוב.

7.40 ענבתא

מעבר חופשי, יש חיילים בעמדות הבדיקה, מדי פעם מכונית מתעכבת, לא בטוחה אם מותר לה לעבור ואז בשלב כלשהו החייל מנפנף לה והיא עוברת.

בשבות עמי יש סככות אך לא ראינו פעילות אנושית

8.55 קלקיליה - מעבר חופשי, חיילים בעמדת השמירה בצד.

9.05 ראס א טייא

מעבר איטי, טרקטור עם גורר ובו מעט בלוקים ושקי מלט מעוכב בתוך המחסום ומחכה. לאחר זמן מה הוא מסתובב ונוסע בחזרה לצד המחסום של ראס א טייה. לידו חונה מיניבוס וגם הוא נראה כקבוע. בינתיים תושבים עומדים ומתווכחים עם החיילים. הבדואי שגר ליד המחסום מסביר לנו שאלו הם תושבי חירבת-א-דבא ולא נותנים להם לעבור הביתה. הטרקטור ונהגו כבר מחכים ליד המחסום מאתמול והנהג ישן ליד המחסום בתקווה שיתנו לו בכל זאת לעבור. עכשיו שני הנהגים מגיעים אלינו. הם טוענים שמשום מה אין הם ברשימה של אלו המותרים במעבר ושיש להם מעט סחורה שהחיילים טוענים שהיא מסחרית. לאחר שיחות עם המרכז ההומניטארי ועם המת"ק מישהו מהמת"ק אומר שיגיע ואכן הוא הגיע כ-20 דקות לאחר מכן.

עכשיו שוב בירור של הסיפור ומסתבר שלבעל המיניבוס היו 15 ארגזים של ירקות ופירות באוטו ווזה אסור - נחשב למסחרי! זה שיש לו משפחה מורחבת בכפר והוא רוצה להביא סחורה לכולם מהשוק לא מענין אף אחד. מורשים להעביר סחורה רק למספר מכוניות שראשי המועצות הצהירו עליהן שהן בבעלות מי שיש לו עסק בכפר ואילו לתושב המדובר יש עסק של הסעות ולא עסק של ירקות. הוא העמיס לבסוף את הירקות על טנדר עם רישיון למעבר וכך הסתדר.

לנהג הטרקטור, קצין המת"ק סידר את המעבר כי לטרקטור מותר לעבור ומעט הלבנים לא נחשבו לכמות מסחרית. הצלחה קטנה אבל אין פתרון לבעיה. כל הטיפול הזה לקח שעתים!