ארתאח (שער אפרים), יום ד' 20.5.09, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
ציונה א' ומיכל ב' (מדווחת)
May-20-2009
|
Morning
Seriously? Does this make us safer?

מחסום ארתאח
ציונה נמצאת במחסום ארתאח כבר מ 4:00 ( 10 ימים ברציפות)

השער המפריד בכמה מטר בין הגדר ל'מכלאה' היה פתוח, לכן יכולנו להתקרב אל הפועלים ולדבר איתם ממש מקרוב, מה שהקל מאוד מאוד על התקשורת. בפינה הצטנפה קבוצה של נשים בגילאי 60-50 חלקן ישובות על האדמה, והן חוזרות ומבקשות לעבור בשרוול נפרד. הגברים אומנם מאפשרים להן לעבור לקדמת התור, אך הצפיפות עם הבחורים נוגדת את המקובל בחברתם, ושרוול נפרד יש!

שני שרוולים עומדים שוממים ומוזנחים. למה לא להשתמש בהם? זה אפילו לא דורש כוח אדם נוסף, כך שהתרוצים השגורים של בעיית עלויות לא תקפים כאן - רק שרירות לב.

המעבר נפתח בדיוק בארבע וחצי. שלוש קרוסלותinfo-icon פולטות את ההמון. שתיים כרגיל מושבתות. כל שתיים שלוש דקות הן נפתחות לכמה שניות. נראה שהתור הולך בקצב טוב.

ב - 04:50 גילו מפעילי המעבר שנכנסנו בשער, ובקשו שנצא , יצאנו. כנראה בתור עונש 10 דקות לא עבדו הקרוסלות. ב-04:55 הגיע ההאמר - העיר עלינו בפנסים אך איש לא יצא לדבר איתנו. ההאמר נסע ב-05:00 ואז חידשו את פעולת הקרוסלות. מקרה?

05:10 חוזר פועל כדי לזרוק אוכל . לא אישרו לו להעביר כלי פלסטיק (של גלידה) ובו אורז ובשר(צילמנו) ושקית עם פיתות. למה? זה לשימוש מסחרי? 
05:20  פועל מטולכרם סיפר שהוא מחכה בתור כבר שעתיים וחצי ורק עכשיו הגיע לקרוסלה.

נראה שמאז העכוב של ה-10 דקות התור מתקדם לאט יותר. ציונה מצלמת.

האנשים מבקשים שנקרא לעיתונות ל בי ביב סי ולאל ג'זירה, שיראו את המראות .

הם חוזרים ושואלים למה לא פותחים את המעבר ב- 04:00  מה שיוריד לחץ ומתח של פספוס ההסעה והפסד יום עבודה.

05:30 איסר שחאדה חזר מהמסוף.  המעביד הקודם שלו בטל את אשור הכניסה. אשור הכניסה של המעביד הבא שהוא אמור לעבוד אצלו עוד לא ניתן. אמרו לו שזה יקח יום יומיים. הלך עוד יום עבודה. המעביד הקודם - מיכאל ב. בעל מסגריה באלישמע, התייחס אליו יפה, אך שותפו ומנהל העבודה יואל התיחס אליהם ברשעות, היה מעכב תשלומים בשלושה חודשים בטענה שאין כסף. עדיין חייבים לו משכורת של חודש.

צועקים להם לעבור אחד אחד.

ב-06:30 כבר מסת הפועלים עברה והמעבר הופך חופשי מתורים - מי שמגיע נכנס מיד.

מספר אנשים שנכנסו בקרוסלות אך הוחזרו נגשו אלינו - הראו לנו אישורי עבודה בתוקף. לא הסבירו להם מה הבעיה בדיוק. כנראה מדובר בחתימת האצבע שבגלל עבודתם בבניה, עם טיח ומלט, היא משתנה עם הזמן ולכן הם צריכים לחדש אותה שוב ושוב. הלכו עוד כמה ימי עבודה. לאיש אחד אתמול נתנו לעבור ואמרו שיש לו שבוע להסדיר את החתימה מחדש. היום כבר לא נתנו לו לעבור.

קבוצה אחרת של עשרה אנשים הוחזרה כי התבטל להם האישור.

חלקם עבדו ב"גלים חקל בע"מ הדרים נתניה", נגמרה עונת התפוזים ואין שם עבודה יותר.  איך משיגים פועלים כאלו, עם אישור בתוקף, עבודה במקום אחר?

כמה פעמים לאורך המשמרת אנשים הודו לנו על שאנו משתדלות בשבילם, והרבה ציינו בפנינו שמאז שנשים ממחסום ווטש עומדות ליד הגדר, המעבר נפתח בשעה המדויקת,היחס אליהם השתנה והמעבר במסוף פחות משפיל ואולי יותר יעיל.

כנראה שנוכחותינו שם ממתנת גם את הדחיפות והמתח בצד הפלשתינאי , כך שהם חוששים מאוד מזה שנפסיק לבוא למשמרות השחר והמצב יחזור לקדמותו.

נשמע כמו קריאה מאוד ברורה  שעלינו להיות שם כל שחר

בתוך שטח ישראל ניגש אלינו אברהים עבד אלמגיד עדואן, המתגורר בכפר הסמוך פרעון.

הוא הראה לנו רשיון עבודה בתוקף. עובד בשטחי  ישראל. אלא מה? יש לו אדמות בתחום ג'בערה ואישור העבודה שלו בשטחים שלו (אישור נפרד בצבע ירוק לחקלאי מרחב התפרinfo-icon) בג'בערה הסתיים ב-14.3.09.בעבר היו מנפיקים לו אישור כמה ימים לפני שפג התוקף לאישור הקודם. מאז למרות שהוא פנה למנהלת שלוש פעמים אישור לא ניתן!