מעבר אליהו, יום ב' 22.6.09, בוקר

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Tags: 
Observers: 
ניבה ד., רינה צ.(כותבת)
Jun-22-2009
|
Morning

סיכום:מעבר הפועלים במעבר קלקיליה איטי מאוד,גם משום שהבודקים אדישים ובעיקר כי חוסכים בהקצבת עוד מחשב.הפועלים ממתינים שם יותר משעה.

תנופת בניה וסלילה (במחסום ענבתא ובשבי שומרון),  סימן למצב כלכלי טוב במשרד הביטחון.

מעבר מהיר של התנועה במחסום החביות ובענבתא.בענבתא אתמול בצהריים היה פקק נוראי.

מעבר קלקיליה (אליהו)- 6.40-7.20

כ-40 איש מחכים בשטח קטן מוקף גדרות ,שהוקם לשם כך מעבר לגדר מצפון למעבר. ממנו מוביל פרוזדור, אף הוא מגודר, לקרוסלה, ומשם למיבנה קטן ,ששם נערכות הבדיקות.

 כאן עוברים פועלים העובדים בהתנחלות אלפי מנשה( בין 250-350 גברים ונשים), וכן בעלי אדמות בשטח שבין גדר ההפרדה והקו הירוק, בעלי אישורי "קו התפר".

הבדיקות מתחילות בשעה 5.00, אבל אנשים מגיעים משעה 4.00 לתפוס מקום בתור. הם מאוד מאורגנים ביניהם- יש מי שרושם במחברת את כל מי שמגיע , ובסדר זה הם עוברים בתור. כשתורו של הרושם מגיע, מישהו מחליף אותו ומקבל ממנו את המחברת.היום רשומים 250 במחברת, אבל נשים וזקנים לא עומדים בתור. נשים עובדות בדרך כלל כעוזרות בית בהתנחלות. האנשים מתלוננים על קצב הבדיקה האיטי,מתוך חוסר איכפתיות של הבודקים (מ"צ).כשמגיע קצין אז הבדיקות מהירות בהרבה. בדקות הראשונות שעמדנו אף אחד לא נכנס. אחר כך התחילו להכניס בקצב מהיר, אולי כי ראו אותנו.

הבדיקות כוללות בדיקת תעודות במחשב (יש רק מחשב אחד) ושיקוף שקיות האוכל .

בשעתיים בין 5.00-7.00 עברו כ-250 איש, שזה כחצי דקה לאדם.

דיברנו עם ש{שלומית}, האחראית על הממצדיקים במחסום.לה נראה הקצב סביר. היא גם לא רוצה לעודד את החיילות לבדוק מהר, היא רוצה שיבדקו טוב.לא נראה שהיא חושבת על הסבל שנגרם לפלסטינים במעבר.

בשעתו שוחחתי עם קצין האחראי על המעברים מטעם החטיבה, כמדומני. גם אז היה ברור שעוד מחשב אחד יכפיל את מהירות הבדיקות. אבל לזה אין כסף , לדבריו (כמה עולה לסלול כביש שלישי להתנחלות שבי שומרון? נראה שלצבא יש כסף בשפע, אלא שהוא לא מוכן להוציא פרוטה כשמדובר ברווחת הפלסטינים. אילו היה מדובר במתנחלים.....)

גבר ואישה מבוגרים נכנסים בלי תור. הם הולכים לעבוד בפרדס שלהם הנמצא בקו התפר. החמור והעגלה מחכים להם במחסום("לחמור מתנהגים יותא טוב מאשר לבן אדם"). אין תלונות על יחס החיילים, וזאת לאור מה שקראנו בדוחות קודמים.

הגברים עובדים כולם בבניין (בהתנחלות שבה אמורים לעצור את הבניה), ומשתכרים בין 120-250 שקלים ביום, על פי המיומנות המיקצועית.אין להם מושג אם בעל הבית מפריש משכרם ולאלו גופים. קראנו שמפרישים מס הכנסה, ביטוח לאומי וזכויות סוציאליות. להם אין שום זכויות כאלה.מי שחולה מפסיד שכר יום עבודה ואפשר לפטר מהיום למחר ללא פיצוי.

המאחז לשעבר שבות עמי -הבניין נראה ריק. הוסרו גם השלטים. על הגבעה ממול שני אהלים מאולתרים וכמה אנשים מסתובבים. (מי מפרנס אותם? קרוב לודאי שאנחנו).

בדרך אנחנו רואות את כביש הגישה החדש (השלישי) להתנחלות הקטנה שבי שומרון, עדייו בתהליך סלילה.