אייל, ענבתא, קלקיליה, יום א' 31.5.09, אחה"צ

Share:
Facebook Twitter Whatsapp Email
Observers: 
אליקס וו', סוזן ל' (מדווחת)
May-31-2009
|
Afternoon

 סיכום

כולם מהרהרים ומדברים על האירוע שהיה בקלקיליה (בעלת 60,000 תושבים) במשך הלילה. להפתעתנו הגרסות ששמענו מישראלים ומפלסטינים נראות דומות. היה קרב יריות בין המשטרה הפלסטינית לבין חברי החמס, שבו נהרגו שבעה והוטל עוצרinfo-icon בעקבותיו; הדבר השפיע על התנועה אל אייל וממנו וגרם לעצבנות גדולה במשמרת הבוקר המוקדמת (והבנו שגרם גם להתנהגות בלתי נאותה). במשמרת שלנו שמענו חייל במחסום קלקיליה אומר "אנחנו לא יודעים מה יקרה עכשיו" ופלסטיני בדיר שארף שאמר לנו, כן, אותו הדבר יכול לקרות בטול כרם או בשכם.

12:00 שער 1392-3 חבלה

משאית עמוסה עשבי טיבול נבדקת בקפדנות כשהוא עושה דרכה דרך מחסום הביטחון.

13:10 קלקיליה

שישה חיילים עומדים במחסום היום - אחד מהם עומד לזמן מה על לבני הבטון שמעל למחסום, כשהוא מכוון את נשקו באופן אקראי: אולם אלו אנשי מילואים, כמו אלו בענבתא, ואין הם מתלהבים מתפקידם. אותו חייל ששאל אם ידוע לנו מה קרה בקלקיליה בלילה, חובש כובע קסקט עליו רשום "נפאל", מעל למדיו!

יש אך מעט תנועה היום אל העיר וממנה. מכונית אחת, הנושאת לוחיות רישוי ישראליות (צהובות), יוצאת מהעיר ללא בדיקה; המכונית היחידה שנבדקת היא מכונית עם שני צעירים בעלי מצלמות, שנשארו לפחות עשר דקות ליד המחסום, כשהם נראו היטב ממנו, כשהם כורכים מגבות מסביב ראשיהם (כפיות, כאילו). אנו שואלות אותם אם הם עיתונאים שמתכוונים להיכנס העירה, עם ציוד הצילום שלהם, על מנת לגלות מה קרה שם. "איננו יודעים דבר ואין לנו זמן לשיחה". אולם כשאנו עוזבות, לאחר חמש-עשרה דקות, הם עדיין מעוכביםinfo-icon במחסום.

אנו שומעות שאחד מנהגי המוניות הוכה ע"י חייל (אולם זה היה בשבוע שעבר ולא היינו עדות לכך). הנערים הבדוויים מספרים לנו, כדרכם, על הבלגן שהיה במחסום מוקדם הבוקר, אולם שנים מנהגי המוניות (דוברי עברית רהוטה) טוענים שאינם יודעים דבר על כך.

13:30 - בדיוק כשאנו עוזבות, מגיע רכב טלביזיה, בעל לוחיות רישוי ישראליות (צהובות), היוצא מהעיר. אומרים לנו שזה רכב של "טלביזיה אל ערביה".

14:45 ענבתא

מראה חדש מקדם את פנינו: המחסום הועבר קרוב יותר לצומת עם כביש האפרטהייד המוביל מערבה, מעבר לגבעות, לג'וברה. האם הופסקו העבודות במחסום המרוחק, שעדיין גדל? איננו מצליחות לברר זאת. אולם אנו רואות שיש שני ביתני בדיקה חדשים לחלוטין, שניצבים באמצע הכביש המורחב.

במחסום נמצאים חייל בודד, טנדר משטרה כחול ושוטר בודד; נראה שהשוטר לוקח על עצמו את בדיקתם של מירב כלי הרכב וניירות בעלי הרכב, ככל שהוא יכול לעכב, במיוחד את אלו בעלי לוחיות רישוי ישראליות (צהובות).

מוכר הקפה מספר לנו, כמנהגו, שהמחסום החדש הוצב יותר מוקדם הבוקר ומגלגל עיניו השמימה, כאומר "ומה הלאה?" חייל שיורד מג'יפ צבאי בודק משאית פלטפורמה, החונה בצד הכביש (מקום שם עמדו בזמנו המוניות).

משאית פלטפורמה (בעלת לוחיות רישוי ישראליות) נוספת מגיעה עכשיו מכיוון מגדל השמירה (מקומו של המחסום הקודם); יורד ממנו אזרח, כשבידו שלט רחוק ואנו צופות בתדהמה שהוא מוריד בזהירות סלע בטון ענק, לא אחד אלא שני ושלישי, ומניח אותם על משטח הכביש מתחתיו. התרגיל הזה נמשך זמן רב, כי נראה שאסור שיישאר אף סנטימטר רווח בין סלעי הבטון, שמחלקים עכשיו את כביש לשנים.

15:00 - עוד מכוניות בעלות לוחיות רישוי ישראליות מגיעות, בדרכן לכיוון טול כרם, אך רובן אינן מעוכבות. מצטרף אלינו רב-סרן שאומר לנו בעליצות שמחסום זה הוא רק "זמני", לשבוע וחצי הקרובים, אז "יהיה מחסום חדש", אולם אין לו מושג מה יהיה תפקידו ונראה שגם לא איכפת לו (עוד איש מילואים) , "בעוד שבועיים אני משתחרר".

15:40 איל

אין הרבה פועלים חוזרים, אבל יש זרם תמידי של אנשים שעוברים תוך זמן קצר את הקרוסלות ואת ביתני הבדיקה, בדרכם אל השביל המוליך אותם לבתיהם.

15:45 - תהלוכה של שלושה טרקטורים, כשרכב האמר אחריהם, מגיעה לדרך העפר. עכשיו יש "הכלים" הנחוצים כדי לפנות את דרך הטשטוש שליד מחסום הביטחון.

אנו ניגשות אל משרד התק"מ, שסגור עתה, ונכנסות לשיחה עם ס', קצין גבוה במשטרה, שנמצא בדרכו הביתה ומוכן לדבר אתנו; הוא מספר לנו על המאמצים שהוא משקיע כדי לעזור לפלסטינים להשיג אישורי כניסה ועל העוצר שהוטל היום על קלקיליה, שמשמעותו שיש היום הרבה פחות פועלים שעוברים היום לישראל.